AdBlue er ikke problemfritt i vinterlandet Norge.

AdBlue - en miljøsynder i kulda

Motorer med AdBlue går nærmest på fri eksos når det er kaldt. Nå jobbes det med å erstatte den blå væska med briketter.

Publisert

AdBlue fryser ved minus 11 grader. Ifølge motorprodusentene skal varmeelementer i tanken sørge for at væska i løpet av en halv time blir flytende. Men hvis det er kaldt nok forblir væska bunnfrossen tross oppvarming, og motoren går i prinsippet på fri eksos uten tidsbegrensning.

Et miljøproblem

Pekka Huuskonen og Valtra går for AdBlue, men forebereder seg på at de må kombinere SCR og EGR på de største traktorene i 2014.

- En traktor med SCR i minus 20, slipper ut like mye partikler som en motor ved årstusenskiftet da det var Tier 2 som gjaldt. Problemet gjelder i praksis kun i Norden, så totalt sett er gevinsten med AdBlue derfor positiv, sier Pekka Huuskonen,  utviklingssjef i Valtra.

Ifølge Huuskonen jobbes det med å finne en løsning, urea i fast form. Det vil ikke bare løse kuldeproblemet, men også forenkle logistikken.

- Det finnes i dag motorer som testes med urea i fast form. Det er i praksis briketter som forstøves, og som varer mye lengre enn AdBlue. En viktig grunn til at det jobbes med dette, er privatbiler. Der vil det det være store praktiske problemer med å bruke AdBlue, sier Huuskonen.

John Deere går for EGR

I tillegg er tilgangen til urea begrenset i USA, noe som er en medvirkende årsak til at John Deere valgte EGR. For å tilfredstille utslippskravene i Tier 4, som innføres i 2014, kreves både EGR og SCR. Også av den grunn er det viktig å finne en enklere måte å tilsette urea på.

- Så sant det ikke finnes opp noe nytt innen 2014, er en kombinasjon av SCR og EGR eneste løsning for å tilfredstille kravene i Tier 4, fastslår utviklingssjefen.

Powered by Labrador CMS