john deere adblue
john deere adblue

John Deere får AdBlue

John Deeres slagord "Diesel only" får begrenset levetid. Nå melder nemlig John Deere at også de vil bruke SCR og AdBlue, i tillegg til EGR.

Publisert

Gleden over å slippe AdBlue blir kortvarig for John Deere. Fra 2014 får også deres traktorer AdBlue.

Fra 2013 til 2015 implementeres Stage 4/Tier 4 utslippskravene for motorer over 74 hk, på engelsk omtalt som Tier4 final.

CNH og Agco har hele tiden hevdet at det ikke er noen vei utenom SCR og AdBlue for å tilfredstille utslippskravene i Stage 4/Tier 4 for store motorer. De innførte SCR og AdBlue på sine Stage3B/Tier4A motorer, og disse motorene vil med mindre endringer også oppfylle kravene i Stage4/Tier4.

Denne prinsippskissen viser hvordan John Deere kombinerer EGR og SCR for å tilfredstille utslippskravene i Steg4/Tier 4.

John Deere derimot har valgt EGR for sine Stage3B/Tier4A motorer, og bruker slagordet "Diesel only" aktivt i sin markedsføring. Det har derfor naturlig nok vært en viss nysgjerrighet om John Deere hadde en ukjent joker i ermet, eller om de til slutt måtte krype til korset og innse at det ikke er noen vei utenom SCR, slik konkurrentene hevder.

Nå opplyser altså John Deere at også de skal bruke SCR og AdBlue, og de første traktorene med SCR settes i produksjon i 2014. Løsningen skiller seg allikevel fra konkurrenten, ved at John Deere fortsatt skal bruke EGR-teknologien som de introduserte på 6R, 7R og 8R i fjor.

Sjøl om John Deere må gravlegge slagordet "Diesel only", holder de

ryggen rak, og hevder at deres løsning er bedre enn konkurrentenes. Ved å fjerne partikler via EGR systemet, og deretter passerer i et dieselpartikkelfilter, vil mengden eksos som skal renses i SCR-katalysatoren være mindre enn på en ren SCR-løsning. Dermed kreves det mindre AdBlue, argumenterer John Deere. John Deere poengterer også at avansert motorstyring vil sørge for at både effekt og eksosrensing optimaliseres.

Powered by Labrador CMS