Motoren i en New Holland traktor er en Fiat Powertrain
Det sitter en FPT-motor under panseret hos mange traktormerker.

Skal det være en motorfabrikk?

Hvorfor har Fiat-gruppen valgt å selge en av sine øyenstener?

I slutten av juli svirret ryktene, og i august ble det offisielt: Fiat-gruppen selger nå Iveco til Tata Motors, et enormt konsern innen metallproduksjon, med hovedsete i India. En stor og viktig produsent av motorer for landbruksmaskiner fulgte med på kjøpet. Fiat Powertrain Technologies (FPT) er en del av Iveco. 

Det sitter en FPT i mang en traktor

CNH tilhører også Fiat-gruppen, men er ikke med i handelen. I en årrekke sto CNH som største eier av Iveco. De fleste Case IH, New Holland og Steyr-maskiner har derfor motorer fra FPT. Noe annet ville vært idiotisk. Når en av verdens absolutt ledende produsenter av diesel- og gassdrevne motorer finnes under samme paraply, har CNH ingen grunn til å kjøpe inn motorer utenfra. 

Derimot har flere av konkurrentene innen landbruket valgt å kjøpe motorer fra nettopp FPT. FPT-motorer finner vi blant annet under panseret på mange traktormodeller fra Argo (McCormick og Landini) og Claas, og i spesialmaskiner som teleskoplastere og selvgående høstere.

Avgasskrav

Stadig skjerpede avgasskrav gjør at kreves enorme investeringer å utvikle nye motorer, og disse kostnadene er hovedgrunnen til at det blir stadig færre motorprodusenter i Europa og Nord-Amerika. Her har avgasskravene kommet gradvis siden midt av 1980-tallet, mens det i andre deler av verden fortsatt knapt finnes noen krav. Det er imidlertid ingen tvil om at miljøkrav vil tvinge seg fram også i andre land.

I India og andre deler av verden putrer det millioner av motorer av eldgammel konstruksjon, som slipper ut vekselvis grå, blå og svart eksos alt etter dagsformen. Når disse kjøretøyene etter hvert skal fornyes, ønsker nok indiske Tata å stå klare med ferdigutviklede, moderne kjøretøyer og motorer. Derfor blar de opp 3,8 milliarder euro og kjøper et anerkjent fabrikat av både lastebiler, busser og motorer. 

Case IH og New Holland har trolig inngått langsiktige avtaler om fortsatt leveranse av FPT-motorer etter eierskiftet. Noe annet ville vært rart, siden tallrike traktortester, inkludert våre egne, viser at FPT-motorer scorer høyt på både trekkraft og dieselforbruk.

Selger mens fossielt fortsatt har en verdi?

Da gjenstår bare spørsmålet om hvorfor Fiat-gruppen har valgt å selge en av sine øyenstener? I Europa og Nord-Amerika er elektrifiseringen på full fart inn, og enten vi liker det eller ikke, vil markedet for dieselmotorer bli gradvis redusert. I andre deler av verden vil det nok fortsatt ta en del år før diesel blir et fyord. 

Kan det rett og slett tenkes at Agnelli-familien som eier Fiat, valgte å selge Iveco nå mens dieselmotorer fortsatt er attraktive og har en høy verdi?

Powered by Labrador CMS