Det sitter en FPT-motor under panseret hos mange traktormerker.
Marcus Pasveer
Skal det være en motorfabrikk?
Hvorfor har Fiat-gruppen valgt å selge en av sine øyenstener?
I
slutten av juli svirret ryktene, og i august ble det offisielt: Fiat-gruppen
selger nå Iveco til Tata Motors, et enormt konsern innen metallproduksjon, med
hovedsete i India. En stor og viktig produsent av motorer for landbruksmaskiner
fulgte med på kjøpet. Fiat Powertrain Technologies (FPT) er en del av
Iveco.
Det sitter en FPT i mang en traktor
CNH
tilhører også Fiat-gruppen, men er ikke med i handelen. I en årrekke sto CNH
som største eier av Iveco. De fleste Case IH, New Holland og Steyr-maskiner har
derfor motorer fra FPT. Noe annet ville vært idiotisk. Når en av verdens
absolutt ledende produsenter av diesel- og gassdrevne motorer finnes under
samme paraply, har CNH ingen grunn til å kjøpe inn motorer utenfra.
Derimot har
flere av konkurrentene innen landbruket valgt å kjøpe motorer fra nettopp FPT. FPT-motorer
finner vi blant annet under panseret på mange traktormodeller fra Argo
(McCormick og Landini) og Claas, og i spesialmaskiner som teleskoplastere og
selvgående høstere.
Avgasskrav
Stadig
skjerpede avgasskrav gjør at kreves enorme investeringer å utvikle nye motorer,
og disse kostnadene er hovedgrunnen til at det blir stadig færre
motorprodusenter i Europa og Nord-Amerika. Her har avgasskravene kommet gradvis
siden midt av 1980-tallet, mens det i andre deler av verden fortsatt knapt finnes
noen krav. Det er imidlertid ingen tvil om at miljøkrav vil tvinge seg fram
også i andre land.
I
India og andre deler av verden putrer det millioner av motorer av eldgammel
konstruksjon, som slipper ut vekselvis grå, blå og svart eksos alt etter
dagsformen. Når disse kjøretøyene etter hvert skal fornyes, ønsker nok indiske
Tata å stå klare med ferdigutviklede, moderne kjøretøyer og motorer. Derfor
blar de opp 3,8 milliarder euro og kjøper et anerkjent fabrikat av både
lastebiler, busser og motorer.
Case IH og New Holland har trolig inngått
langsiktige avtaler om fortsatt leveranse av FPT-motorer etter eierskiftet. Noe
annet ville vært rart, siden tallrike traktortester, inkludert våre egne, viser
at FPT-motorer scorer høyt på både trekkraft og dieselforbruk.
Selger mens fossielt fortsatt har en verdi?
Da
gjenstår bare spørsmålet om hvorfor Fiat-gruppen har valgt å selge en av sine
øyenstener? I Europa og Nord-Amerika er elektrifiseringen på full fart inn, og
enten vi liker det eller ikke, vil markedet for dieselmotorer bli gradvis
redusert. I andre deler av verden vil det nok fortsatt ta en del år før diesel
blir et fyord.
Kan det rett og slett tenkes at Agnelli-familien som eier Fiat,
valgte å selge Iveco nå mens dieselmotorer fortsatt er attraktive og har en høy
verdi?