Knallstart for Fendt i 2023
Fendt åpner hardt og har over 50 registreringer i januar. Det er 12 mer enn nestemann på lista.
Nytt år og nye muligheter, sies det. Fendt har i alle fall benyttet seg av mulighetene. De 56 registreringene tilsvarer 26 prosent av markedet i januar, noe som er meget bra.
Massey Ferguson er neste på lista, og de 44 registreringene gir MF en markedsandel på 20 prosent den første måneden i 2023. Valtra er bare tre registreringer bak MF i januar. Det skal likevel sies at de 41 registreringene til Valtra er en reduksjon på 30 enheter sammenlignet med januar 2022.
Grønne traktorer
John Deere har en litt treg start på året med kun 34 registreringer. Både Valtra og John Deere hadde 81 registreringer i desember 2022. Det kan være flere faktorer som påvirker registreringstallene rundt nyttår, så vi bør nok ikke henge oss for mye oppi tallene.
Claas ligger på sin stabile femteplass også etter nyttår. Merket har 12 registreringer i januar, men hakk i hel og to registreringer bak finner vi Deutz-Fahr. Det er registrert dobbelt så mange traktorer fra Deutz-Fahr i januar 2023 som samme måned i 2022.
Treig start
Den ene CNH-merket, New Holland, ligger to registreringer bak Deutz-Fahr, så her er det ganske jevnt. Vi får nok bare se hva som skjer i løpet av det neste traktoråret. Case IH har derimot ikke en eneste registrering forrige måned. Det må sies å være en dårlig start for de røde.
Det er registrert to Kubota og to Lovol i løpet av januar. Vi noterer en registrering på Iseki, Reform, Solis og Tong Yang Moolsan, også kjent som TYM.
Totalen for første måned er ikke mye å skryte av. De 215 registreringene betyr en reduksjon på 44 enheter, eller 17 prosent, sett mot fjoråret.
Traktorregistreringer i januar 2023
Plassering | Merke | Antall i januar | % | Antall hittil i år | (endring fra 2022) | % | (endring fra 2022) |
1 | Fendt | 56 | 26,0 | 56 | (+31) | 26 | (+16,4) |
2 | Massey Ferguson | 44 | 20,5 | 44 | (-6) | 20,5 | (+1,2) |
3 | Valtra | 41 | 19,1 | 41 | (-30) | 19,1 | (-8,3) |
4 | John Deere | 34 | 15,8 | 34 | (-5) | 15,8 | (+0,8) |
5 | Claas | 12 | 5,6 | 12 | (-7) | 5,6 | (-1,8) |
6 | Deutz-Fahr | 10 | 4,7 | 10 | (+5) | 4,7 | (+2,7) |
7 | New Holland | 8 | 3,7 | 8 | (-5) | 3,7 | (-1,3) |
8 | Kubota | 2 | 0,9 | 2 | (+2) | 0,9 | (+0,9) |
8 | Lovol | 2 | 0,9 | 2 | (-5) | 0,9 | (-1,8) |
11 | Iseki | 1 | 0,5 | 1 | (-2) | 0,5 | (-0,7) |
11 | Reform | 1 | 0,5 | 1 | (+1) | 0,5 | (+0,5) |
11 | Solis | 1 | 0,5 | 1 | (-1) | 0,5 | (-0,3) |
11 | Tong Yang Moolsan | 1 | 0,5 | 1 | (+1) | 0,5 | (+0,5) |
2023 vs. 2022 | 215 stk | _- 17 % | 215 | (- 44 stk) | -17 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken