Tegningen viser John Deere Powertech motor med AdBlue.

John Deere med AdBlue fra 85 hk

John Deeres slagord "Diesel only" har begrenset levetid. Fra 2014 begynner også de grønne å drikke blått.

Publisert

I 2014 starter implementeringen av Tier4f/Steg4-motorer over 75 hk. På grunn av fleksibiliteten i regelverket, kan det imidlertid ta noe tid før traktorer og andre terrengkjøretøy faktisk får disse motorene. 

Traktorprodusentene kan nemlig bruke opp gamle motorer som de har på lager, det vil si motorer som er produsert før 1. januar 2014. Dessuten påvirkes innføringen av hvor mange motorer som ble produsert året før.

Må parkere "Diesel Only"

Ved introduksjonen av John Deere 6R for et par år tilbake, var "Diesel only" det store slagordet for John Deere. I motsetning til mange konkurrenter valgte John Deere EGR framfor SCR for å tilfredstille Tier4i/Steg3B-kravene. Når de endelige utslippskravene skal nås, kommer heller ikke John Deere utenom SCR.

Dette betyr bokstavene

John Deere Power Systems har valg tre forskjellige løsninger for å tilfredsstille Tier4f/Steg4. Som før vil motorene hete PowerTech, etterfulgt av tre bokstaver, der første bokstav angir motorteknologi, andre bokstav beskriver turboladeren mens siste bokstav forteller hva slags eksosrensing som er brukt.

Første bokstav, motorteknologi: 

E = To ventiler, elektronisk motorstyring og common-rail.

P = Fire ventiler, elektronisk motorstyring, common rail og kjølt EGR

Andre bokstav, type turbolader: 

W = Wastegate turbo 

V = turbolader med variabel geometri

S = flere turboladere i serie.

Tredje bokstav, type eksosrensing: 

X = dieselpartikkelfilter (DPF) og diesel oksydasjonskatalysator (DOC). 

L = SCR, dieseloksydasjonskatalysator (DOC) og kjølt eksosresirkulering (EGR).

S = SCR, kjølt EGR, dieselpartikkelfilter (DPF) og diesel oksydasjonskatalysator (DOC).

Ny John Deere-motor

John Deere PowerTech PWL 4.5L ble lansert på Bauma, og er den nyeste motoren i kurven. Den skiller seg ut ved at det er den eneste motoren uten dieselpartikkelfilter (DPF). Ifølge John Deere Power Systems har de klart å droppe partikkelfilteret ved å øke effektiviteten på AdBlue-delen.

8R først ut

– Her i Norge blir 8R først ut med AdBlue, i slutten av 2014. Norge er et lite marked og vi antar derfor at vi er av de landene som får de nye motorene sist, sier produktsjef Gjermund Tømte i Felleskjøpet.

John Deere holder kortene tett til brystet når det gjelder de nye AdBlue-motorene. Felleskjøpet har derfor svært lite informasjon om disse og når de settes i produksjon. Etter det Tømte kjenner til i dag, regner han med at de mindre traktorene, det vil si ned til 75 hk, kommer med de nye AdBlue-motorene først i 2016.

John Deeres åtte Tier4-motorer:

John Deere Tier4f/Steg4-motorer består av åtte motorer med effekt fra 48 til 600 hk:

  • PowerTech EWX 2.9L: 48 hk - 74 hk (DPF/DOC) 
  • PowerTech EWX 4.5L: 74 hk (DPF/DOC) 
  • PowerTech PWL 4.5L: 85 hk - 140 hk (SCR/DOC/EGR) 
  • PowerTech PSS 4.5L: 125 hk - 173 hk (SCR/DOC/DPF/EGR) 
  • PowerTech PVS 6.8L: 140 hk - 250 hk (SCR/DOC/DPF/EGR) 
  • PowerTech PSS 6.8L: 225 hk - 300 hk (SCR/DOC/DPF/EGR) 
  • PowerTech PSS 9.0L: 250 hk - 425 hk (SCR/DOC/DPF/EGR)
  • PowerTech PSS 13.5L: 414 hk - 600 hk (SCR/DOC/DPF/EGR)
Powered by Labrador CMS