JD 8370R
JD 8370R

Mer effekt, ny transmisjon og kjørepedal

John Deere 7R og 8R fornyes med nye motorer og høyere effekt. Vel så viktig er kjørepedal på de trinnløse modellene og ny helautomatisk powershift-transmisjon.

Publisert

John Deeres største konvensjonelle traktor.

Med den nye 8370R passerer også John Deere 400 hk-grensa. Deres største konvensjonelle traktor har nå 370 nominelle hk, og en maks effekt på 405 hk.

AdBlue

Men John Deere skryter ikke like mye av den nye toppmodellen i 7R-serien, 7310R. Den har nemlig fått Tier4 motor med SCR-eksosrensing og AdBlue. Mens konkurrentene ser på AdBlue som en salgsfortrinn, ser John Deere på SCR som et nødvendig onde som de vil vente med lengst mulig. John Deere mener imidlertid at de har en bedre SCR-løsning, da denne kommer på toppen av deres eksiterende EGR-løsning og skal gi et vesentlig mindre forbruk av AdBlue enn rene SCR-motorer.

I første omgang er 7310R forbeholdt utvalge markeder, og Norge er ikke et av disse. Fram til John Deere blir tvunget til å innføre SCR på resten av de store traktorene, vil de bruke "Diesel-only" slagordet for alt det er verdt.

Kjørepedal

John Deeres trinnløse traktorer skiller seg fra konkurrentene ved at de ikke har kjørepedal. Det var det største ankepunktet for deres AutoPowr-transmisjon i Bedre Gardsdrifts store trinnløstest i 2009. Nå får omsider 7R og 8R kundene mulighet til å stille inn en fast turtall, og bruke gasspedalen som hastigetsregulator.

Elektronisk powershift

7R og 8R tilbys også med en ny powershift-transmisjon, e23. "e" betyr elektronisk og 23 indikerer 23 gir forover. Betjeningsmessig er den så lik en trinnløs transmisjon som det er mulig å komme uten hydraulikk. Her kan du velge konstant fart, konstant turtall eller manuell betjening. Avstanden mellom alle girene er konstant, og hvert gir en hastighetsøkning på 15 prosent. John Deere poengterer at dette er en konvensjonell powershift uten dobbelkløtsj, som på Direct Drive. Men altså elektronisk styrt. På spørsmål om hvorfor John Deere lanserer en mekanisk transmisjon med tilnærmet samme funksjonalitete som en trinnløs, er svaret at en mekanisk transmisjon er mer effektiv og billigere.

Nytt armlene

7R og 8R får også nytt armlene. Her har John Deere latt seg inspirere av konkurrente og tilbyr nå joystick for betjening av hydraulikken. Terminalen er også ny, og her har iPad vært utgangspunktet, får vi vite. Hytta har også fått diverse andre forbedringer, med ny vindusvisker på høyre siderute og solskjerming på sidene.

Nytt og moderne armlene.

Powered by Labrador CMS