lena maskin logo skakk

Lena Maskin satser

Lena Maskin styrker forhandlernettet, satser på en egen LM-kjede med god geografisk spredning, blir bedre på service, og har knyttet til seg flere dyktige folk.

Publisert

Det er nå gått 11 måneder siden Lena Maskins kombinerte gallionsfigur, kaptein og strateg, Svein Storihle, døde. I løpet av denne tida har selskapet fortsatt sin gode utvikling, samtidig som det satses på flere fronter.

Er og blir i familien

Selskapet, med base og røtter i Oppland, er eid av Svein Storihles sønner Borger og Helge, samt hans søster Anne Storihle Haugen.

Bjørn Haugen

– Etter Sveins bortgang ble spørsmålet om selskapets framtid drøftet, forteller daglig leder Bjørn Haugen.

– Alternativene var å selge eller satse. De tre eierne valgte å satse, og vil videreutvikle Lena Maskin. Den beslutningen står fast, forteller Haugen.

Styrker forhandlernettet

I mars ble LM Oppdal Traktor etablert, som en videreføring av Lenas forhandler Inge Loe Landbruksverksted. Fra før er Lena Maskin medeier i Trøndelag Traktor, og selskapet jobber for å styrke forhandlernettet også ellers.

– Vi har en strategi på å dekke mer av landet. Delvis gjennom forhandlere vi eier sjøl, delvis gjennom deleide forhandlere, og dels ved at vi selger gjennom frittstående forhandlere. Målet er sjølsagt å gjøre varespekteret vårt tilgjengelig for flest mulig kunder, forteller Haugen.

Satser på ettermarkedet

Det siste året har selskapet jobbet mye med hvordan ettermarkedet, og særlig verksteddrifta, skal utvikles.

– Vi har spurt hva en proff kunde vil forvente av oss, og prøver å tilpasse oss kommende krav. Det er ingen revolusjon på gang, men en stadig forbedring av tilbudet.

I forbindelse med det har de ansatt Geir Paulsen som servicesjef.

- Paulsen kommer fra en tilsvarende stilling rettet mot lastebil og personbil hos Bertel O. Steen, og han er bonde. Han skal blant annet jobbe med utarbeidelse av serviceavtaler, sier Bjørn Haugen.

Sterkere styre

Arvid Sulland er kommet inn i Lena Maskins styre. Han leder Sulland-Gruppen, som består av 19 aksjeselskaper med bilforhandlere spredt utover landet. De omsetter ca 6000 biler årlig, og har forhandleravtaler på 14 ulike merker.

– Sulland er kommet inn i styret for å gi oss bedre kompetanse på salgs- og markedsstrategi, noe vi har savnet etter Svein Storihles bortgang, forteller Bjørn Haugen.

Trives som frittstående

Bjørn Haugen betegner økonomien i Lena Maskin som sunn. Selskapet har bak seg et år med gode resultater, til tross for omfattende leveringsproblemer fra McCormick. Særlig salget av redskaper har vært skikkelig godt.

– Vi har bygget opp større kapasitet enn tidligere, ikke minst i importleddet. I løpet av en måneds tid er alle brikkene på plass i den nye ledelsen av selskapet, og vi er godt rustet for framtida. Vi har det meget bra som en frittstående aktør på det norske maskinmarkedet, fastslår Haugen.

Powered by Labrador CMS