John Deere har flest registreringer i første halvdel av 2023
Første halvdel av traktoråret 2023 er unnagjort. John Deere troner på toppen av lista, mens Valtra og Fendt tar de to resterende pallplassene.
I løpet av første halvår i 2023 er det registrert 1372 traktorer. Det er en nedgang på 95 enheter eller 6 prosent.
John Deere tar førsteplassen for tredje måned på rad og er det merket som har flest registreringer så langt i år. Det ble satt skilter på 76 traktorer fra John Deere i juni. Valtra ligger på en god nummer to, 37 registreringer bak John Deere på totalen så langt i år. Begge de to øverste merkene på lista ligger en del bakpå sammenlignet med fjoråret.
Fendt på tredje
I løpet av juni har Fendt kapret tredjeplassen på lista. MF må dermed nøye seg med den sure fjerdeplassen. Fendt har 227 registreringer hittil i år. Det er hele 63 traktorer mer enn første halvår i fjor. Det er godt jobba. MF ligger dog ikke langt bak. De har 37 registreringer i juni, og totalt 224 så langt i år. Tre registreringer skiller Fendt og MF. Det kan bli spennende å se utfallet her om et halvår.
Claas øker forspranget litt
Nok en måned finner vi Claas på femteplass. Merket har 76 registreringer hittil i 2023 og de er fem traktorer foran fjoråret. Claas har økt forspranget ned til Deutz-Fahr, men sistnevnte ligger 23 registreringer i pluss. Bra jobba av begge merkene.
CNH er mer enn 50 registreringer bakpå
New Holland får seks registreringer i juni. Det holder kun til en sjuendeplass. Nå ligger merket 28 registreringer i minus sammenlignet med fjoråret. Det ser ikke mye lysere ut hos søstermerket Case IH, som kun har en registrering i juni. Iseki ligger midt mellom de to CNH-traktorene.
Videre noterer vi tre registreringer på Lovol og fire på Kubota. Går vi lenger ned på lista ser vi at Sauerburger har årets første registrering.
Traktorregistreringer i juni 2023
Plassering | Merke | Antall i juni | % | Antall hittil i år | (endring fra 2022) | % | (endring fra 2022) |
1 | John Deere | 76 | 28,3 | 339 | (-27) | 24,7 | (-0,2) |
2 | Valtra | 60 | 22,3 | 302 | (-41) | 22 | (-1,4) |
3 | Fendt | 48 | 17,8 | 227 | (+63) | 16,5 | (+5,4) |
4 | Massey Ferguson | 37 | 13,8 | 224 | (-10) | 16,3 | (+0,4) |
5 | Claas | 15 | 5,6 | 76 | (+5) | 5,5 | (+0,7) |
6 | Deutz-Fahr | 10 | 3,7 | 66 | (+23) | 4,8 | (+1,9) |
7 | New Holland | 6 | 2,2 | 36 | (-28) | 2,6 | (-1,7) |
8 | Iseki | 1 | 0,4 | 15 | (+3) | 1,1 | (+0,3) |
9 | Case IH | 1 | 0,4 | 14 | (-25) | 1 | (-1,6) |
9 | Lovol | 3 | 1,1 | 14 | (-19) | 1 | (-1,2) |
11 | Kubota | 4 | 1,5 | 13 | (-9) | 0,9 | (-0,6) |
12 | Solis | 7 | (-2) | 0,5 | (-0,1) | ||
13 | Kramer Werke GMBH | 2 | 0,7 | 6 | (+1) | 0,4 | (+0,1) |
14 | Antonio Carraro | 5 | (+1) | 0,4 | (+0,1) | ||
15 | Ferrari | 4 | (+4) | 0,3 | (+0,3) | ||
16 | Kärcher | 1 | 0,4 | 3 | (+2) | 0,2 | (+0,2) |
16 | Tong Yang Moolsan | 3 | (3) | 0,2 | (0,2) | ||
18 | Branson | 1 | 0,4 | 2 | (-3) | 0,1 | (-0,2) |
18 | McCormick | 1 | 0,4 | 2 | (-2) | 0,1 | (-0,1) |
18 | Mercedes-Benz | 1 | 0,4 | 2 | (+2) | 0,1 | (+0,1) |
18 | Reform | 2 | (0) | 0,1 | (+0) | ||
22 | Aebi | 1 | (-1) | 0,1 | (-0,1) | ||
22 | Agromehanika | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Belarus | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Dongfeng | 1 | (-9) | 0,1 | (-0,6) | ||
22 | Escorts | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Lindner | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Multione | 1 | 0,4 | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) |
22 | Sauerburger | 1 | 0,371747212 | 1 | (-1) | 0,1 | (-0,1) |
22 | TYM | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Yanmar | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
- | Arbos | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
- | Bobcat | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
Captain | (-1) | 0 | (-0,1) | ||||
JCB | (-6) | 0 | (-0,4) | ||||
Kioti | (-2) | 0 | (-0,1) | ||||
Multihog | (-1) | 0 | (-0,1) | ||||
Unimog | (-8) | 0 | (-0,5) | ||||
YTO | (-9) | 0 | (-0,6) | ||||
Zetor | (-3) | 0 | (-0,2) | ||||
2023 vs. 2022 | 269 | 1372 | (- 95 stk) | -6 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken