Takket være autostyring har livet som traktorkusk blitt
langt mer avslappende på lange dager. Det er spesielt de siste ti åra at
utviklinga virkelig har skutt fart. I dag blir mer enn halvparten av traktorene
i mange land i Europa solgt med autostyring fra fabrikk, og Norge er et av de
landene hvor andelen er høy.
I løpet av året har du kunnet lese om mange ulike
aspekter ved de sju traktorene vi har testet. Autostyring var en del av
vurderingen da vi kåret vinneren av testen totalt sett, men vi har ikke nevnt
så mye om systemene i bruk, før nå.
Det er sju merker med i årets test: Claas, Deutz-Fahr,
John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland og Valtra. Agco-traktorene,
New Holland og John Deere bruker egen program- og maskinvare.
McCormick har ikke mulighet for integrert autostyring på
samme måte som mange andre, men til gjengjeld har du flere alternativer når du
bestiller traktoren fra fabrikk. Traktoren vi testet var utstyrt med ei AGI-4
antenne og en X25 terminal fra Topcon. Deutz-Fahr har valgt å kalle sin
terminal for iMonitor, men innmaten her er en Topcon X35. McCormick og
Deutz-Fahr har dermed mye av den samme funksjonaliteten og ikonene. Test-traktoren
fra Claas har en ekstra terminal fra Trimble til betjening av autostyring, men
dette vil endre seg fra neste år.
Enklere med ekstra skjermer
Traktorene i testen er utstyrt med RTK-signaler, og ble
levert klare til bruk. Vi har derfor ikke sett på installasjons- og kalibreringsprosedyrene,
men tar for oss bruken fra hytta. Vi starter med terminalene.
Det er brukergrensesnittet du først stifter bekjentskap
med når du skal i gang med autostyringa, og det er her du finner den største
forskjellen mellom merkene.
I John Deere blir autostyringa betjent fra hovedterminalen,
som produsenten kaller Command Center 4600, der du også finner
traktorinnstillinger. Det samme gjelder for New Holland og Deutz-Fahr, der
terminalene heter henholdsvis Intelliview 12 og iMonitor. De andre merkene har
ekstra skjerm for bruk av autostyring og Isobus.
Claas stilte med autostyring fra Trimble under testen. Fra neste år blir alt integrert i Cemis 1200.
Egen skjerm til autostyring
Hos Agco er også slave-skjermen, Field Star 5 i Massey
Ferguson og SmartTouch Extend i Valtra, fra produsenten selv. McCormick har en
ekstern terminal fra Topcon, og hovedterminalen DSM-monitor i armlenet går kun
til traktorinnstillinger. Claas har en ekstra skjerm fra Trimble. Grunnen er at
vi ba om en traktor som kunne snu selv på vendeteigen, og dette kunne ikke
Claas tilby i Cemis 1200-terminalen da vi gjennomførte testen våren 2023. Dette
blir imidlertid mulig til 2024-sesongen, og Trimble-alternativet vil dermed
falle bort.
Den originale DSM terminalen i McCormick har ikke mulighet til autostyring. Derfor får du traktoren levert med Topcon X25 terminal. Deutz-Fahr leverer Topcon X35 fra fabrikk, og du kan også få denne varianten i McCormick hvis du ønsker det.
Fordel med to skjermer
Alle testsjåførene er enige om at det er en stor fordel
med en ekstra terminal når du skal bruke autostyring. To terminaler gir bedre
oversikt fordi det er enklere å justere enkelte parametere mens du kjører, og
du har fortsatt traktorinnstillinger på hovedskjermen. Med kun en terminal blir
det mer trykking for å navigere mellom menyene. Noen terminaler kan heldigvis vise
et delt skjermbilde. Det er bra, men dessverre blir vinduet fort litt lite til
at du ser det du trenger.
Det er verdt å merke seg at alle merkene har mulighet for
å levere traktorene med to terminaler eller skjermer, og alle disse kan
håndtere autostyring og Isobus. Den ekstra terminalen som du kan få i John
Deere er forresten også i stand til å håndtere traktorinnstillinger.