Sju velutrusta traktorer på snaut 300 hk har vært gjennom en omfattende test. Hvem av dem står igjen som vinner?
Magnus Sørlie og Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift), John Christensen (Traktortech),Bas van Hattum og Bob Karsten (Trekker), Tapio Vesterinen og Eemeli Linna (Koneviesti)
I denne effektklassen har det skjedd mye de siste to
årene. Traktorene i denne testen er en del større enn den norske
gjennomsnittstraktoren, men teknologi og betjening i hytta er lik på mange
traktorer i dag. Noe av det du leser i denne testen kan også dukke opp på
mindre modeller de neste årene.
Sju av åtte er med
De sju deltakerne under årets test er Claas Axion 870
C-Matic, Deutz-Fahr Agrotron 8280 TTV, John Deere 6R 250, Massey Ferguson
8S.285, McCormick X8.631, New Holland T7.300 og Valtra Q 285. Som du kanskje
ser, mangler det et merke i denne testen: Fendt 728 Vario. Vi har utsatt testen
et år for å forsøke å få med alle merkene, men når det kom til stykket, ønsket
ikke Fendt å delta med en nullserie, som var det de hadde tilgjengelig da
testen fant sted i Danmark våren 2023.
Traktorene har både fått bryne seg på 11 ulike redskaper
og hengere i løpet av perioden og vi har kjørt dem gjennom en rekke tekniske
målinger.
Fire uker med testing
En traktortest er mer enn bare ei uke med åkerarbeid.
Hele testen har gått over fire uker fra morgen til kveld. Her ser vi måling av
trekkeffekt. Traktoren blir koblet til hjullasteren som ligger bak og bremser.
Sensorer mellom de to kjøretøyene gir oss data som lar oss beregne
trekkeffekten er i ulike hastigheter. Målinger av kraftuttakseffekt og
drivstofforbruk gir oss en pekepinn på effekttapet i drivlinja på traktorene og
er utført av Landbrugets Traktorafprøvning. Vi har også utført målinger av
svingradius, sikt, innsteg, størrelse på hytta og mer. Oy Testmill Ltd fra
Finland har gjennomført de offisielle målingene.
Grundige omtaler av hver enkelt traktor kommer utover høsten, sammen med en egen GPS-test nærmere jul.
Denne gangen er det brukt en hjullaster på 25 tonn som bremsekjøretøy.Foto: Marcus Pasveer
Utvendig ser Axion 800-serien ut som den gjorde under
lanseringa for over ti år siden. Den siste store oppgraderinga kom i 2019 da
serien fikk steg 5-motor og Isobus i terminalen. Traktoren ender høyt på lista,
noe som viser at konseptet fortsatt holder mål. Axion 800 føles skikkelig og
ferdig utviklet ut.
Det var i 2020 at Deutz-Fahr presenterte 8280 TTV for å
fylle gapet mellom 7- og 9-serien Hytta har vært med en del år nå, men traktoren
har ny transmisjon fra SDF med makshastighet opp til 60 km/t, nye detaljer og
den velkjente 6,1 liter motoren har fått en effektøkning.
Sammenlignet med konkurrentene som har breie panser, oppleves
John Deere litt annerledes når du sitter i hytta. Den smalpansrede 6R 250
passer likevel perfekt i gruppa. Grunnlaget for denne modellen ble introdusert i
2017, og traktoren har fått flere oppgraderinger siden den gang.
Det er uten tvil Massey Ferguson som har gjort størst
endringer på traktoren. Lanseringa av 8S i 2021 brakte Massey Ferguson inn i en
ny æra. Om forgjengeren hadde litt lita hytte, ligger 8S helt i den andre enden
av skalaen.
X8-serien fra McCormick er enorm, spesielt når du
parkerer traktoren ved siden av de andre testtraktorene. Kombinasjonene av et
stort panser og store hjul gjør at hytta ruver over de andre. Effektmessig
passer den imidlertid ganske godt inn.
Nye T7 ser med første øyekast ikke så annerledes ut enn
forgjengeren, men forskjellen kommer fram i hytta. Traktoren har et friskt og
lekkert interiør i hytta, og lydnivået er noe for seg selv. Traktoren har også
en del spesielle egenskaper.
Q-serien, eller Beistet som Valtra ynder å kalle den, ble
lansert høsten 2022. Traktoren har motor fra Agco Power, og transmisjonen
kommer fra Marktoberdorf. Hytta er imidlertid som før, og de som har kjørt
Valtra tidligere, vil kjenne seg igjen. Det samme gjelder utseendet.