DeLaval VMS_1

Tine og robot-leverandørene i nærkontakt

Leverandørene av mjølkeroboter samarbeider i økende grad med Tine Rådgiving for å gjøre oppstarten med ny robot så knirkefri som mulig.

Publisert

Lely var tidlig ute med å etablere et samarbeid med Tine Rådgiving.

En forutsetning for å lykkes med robotmjølking er at teknikk, besetningsstyring og biologi arbeider på samme lag. Både kunder og kyr fortjener en god start med mjølkeroboten, skriver Tine Rådgiving på sin hjemmeside, tydelig stolt over at de to store robot-leverandørene i Norge har valgt dem som samarbeidspartner. Den tredje leverandøren, SAC, er i ferd med å signere en samarbeidsavtale med Tine Rådgiving.

Lely først ute

Allerede i 2009 inngikk Tine Rådgiving og Lely en avtale som sikret alle nye eiere av en rød robot garantert oppstarthjelp. Hensikten var at bonden fra dag én lærte å bruke roboten riktig, slik at produksjonen kom godt i gang fra start. Fem spesialtrente Tine-rådgivere har det som en stor del av sine arbeidsoppgaver å drive oppstartrådgiving for Lely-kunder.

DeLaval i fjor

I løpet av 2012 har også DeLaval/Felleskjøpene i samarbeid med TINE Rådgiving gjennomført et intenst opplæringsløft og utdannet tolv eksperter på DeLavals robotsystem VMS. I fjor høst markerte DeLaval/Felleskjøpene den nye avtalen med TINE Rådgiving med en salgskampanje hvor de tilbød TINE-hjelp både før og like etter oppstart av alle nye mjølkeroboter solgt av Felleskjøpene i en bestemt periode. Responsen har vært overveldende og så godt som alle de nyervervede TINE-rådgiverne har kommet godt i gang med sine nye arbeidsoppgaver, kan vi lese på hjemmesida til Tine Rådgiving.

SAC nå

I år er danske SAC i forhandlinger med Tine Rådgiving og driver opplæring av Tine-rådgivere som vil bli viktige støttespillere for dem som kjøper RDS Futureline mjølkerobot i Norge.

Nå er det ikke bare slik at Tine-rådgiverne får opplæring hos de respektive robot-leverandørene. De bidrar også sjøl med viktig kompetanse. I tillegg til mjølkespesifikk opplæring, møtes oppstartrådgiverne jevnlig på samlinger for å lære av hverandre og bygges felles kompetanse. Det er først og fremst i møte med produsentene at gode rådgivingstjenester utvikles, heter det.

Når er starten over?

Et sentralt spørsmål i samarbeidet mellom Tine og leverandørene er sjølsagt hvor lenge du definerer oppstartperioden. Men det som er sikkert er: De gangene oppstartrådgiverne fanger opp faresignaler i robot-fjøset, uansett om det er problemer knyttet til oppstart eller annet, er det viktig å bringe dette videre, slik at spisskompetanse kan hentes inn.

Powered by Labrador CMS