Arild Gjerde foran skiltet med alle merkevarenavnene utenfor Kverneland.
Arild Gjerde, markedsdirektør i Kverneland Group, viser hvilke navn som skal bort fra skiltet.

Nå blir Taarup, Accord og Rau historie

Kverneland Group fjerner merkenavnene Taarup, Accord og Rau. Fra nå av er det bare Kverneland og Vicon som gjelder. Iallefall nesten.

Publisert

Kverneland Group, Kverneland, Taarup, Vicon, Accord. og Rau

Forvirra? Du er i så fall ikke den eneste.

Kverneland Group er navnet på selskapet, mens Kverneland, Taarup, Rau, Vicon, Accord er produktnavn. Men nå ryddes det i navnejungelen. 

Vil styrke merkevaren

Fra høsten av er det nemlig bare Kverneland og Vicon som gjelder som merkenavn, nesten.

Nyheten om navneendringen ble kunngjort på Kverneland Groups pan-europeiske pressekonferanse i Frankrike denne uka.

Ifølge markedsdirektør Arild Gjerde (bildet) vil færre merkenavn gi en tydeligere markedsprofil, samtidig som de to gjenværende merkenavnene vil bli sterkere.

Sterke merkenavn

Gjennom oppkjøpene på 80- og 90-tallet kjøpte Kverneland Group opp en rekke fabrikker og deres merkenavn. Mange av merkenavnene var, og er fortsatt sterke. I frykt for å miste kunder, valgte Kverneland Group å videreføre merkenavnene.

Herr Vogel i Tyskland hadde alltid hatt Rau og ville fortsatt bare ha Rau. Jens i Danmark ikke ville ha noe annet en Taarup. Bart i Holland kjøper kun Vicon og Ola i Rakkestad kjøper kun Kverneland. Fint for noen, forvirrende for mange og kostbart for Kverneland Group. Men nå mener altså ledelsen i selskapet at tiden er inne for å tenke nytt.

To salgskanaler - to navn

Kverneland Groups produkter selges i de fleste land gjennom to separate salgskanaler. I Norge deler Felleskjøpet og Eikmaskin produktpalletten mellom seg. Strategien med to salgskanaler er derfor grunnen til at Kverneland velger å gå2 for to merkenavn, og ikke bare ett. 

Utifra en nøye evaluering ble Kverneland og Vicon ansett for å være de to sterkeste merkenavnene. Kverneland har en spesiell posisjon innen jordabeiding mens Vicon står stert innen gras.

Felleskjøpet forut for sin tid

I Norge har Felleskjøpet valgt å bruke navnet Kverneland på produktene i flere år, sjøl om de offisielt heter Taarup, Accord og Rau. I Russland har Kverneland Group sjøl valgt å kun bruke Kverneland. 

Felleskjøpet Agri og markedssjef Jarle Kleppan er naturlig nok derfor svært fornøyd med at Kverneland nå velger deres markedsføringsmodell.

Fullfôrvognene fra Kverneland produseres av Siloking. Hva disse skal hete er ikke endelig bestemt, men i følge Gjerde vil de mest sannsynlig følge den nye navngivninga og ende opp som Kverneland Siloking, iallefall på kort sikt.

Overgangsperiode

Arild Gjerde, markedsdirektør i Kverneland.
Arild Gjerde, markedsdirektør i Kverneland.

Utfasingen av Rau, Accord og Taarup vil skje gradvis. I en overgangsperiode vil disse produktene bli merket Kverneland Taarup, Kverneland Accord, Kverneland Rau og Vicon Rau.

Ny logo i en overgangsperiode.
Ny logo i en overgangsperiode.

Strategien er den samme som da Valmet skiftet navn til Valtra. For ikke å forvirre kundene, ble traktorene merket Valtra Valmet i en overgangsperiode.

Konsernsjef Ingvald Løyning sier til Bedre Gardsdrift at de ønsker å tilpasse seg de enkelte markedene på en best mulig måte. Det betyr i praksis at tidspunktet for når Accord, Taarup og Rau forsvinner helt vil variere fra land til land. I Norge vil navneendringen skje rimelig kjapt.

Feilet forrige gang

Kverneland Group gjorde et tilsvarende navneskifte på midten av 90-tallet. Men markedet fulgte ikke med og salget raste i flere land. Følgelig fikk produktene etter kort tid tilbake sine opprinnelige merkenavn.

- Forrige gang skiftet vi navn samtidig som vi skiftet vi forhandlernett i viktige markeder. Dermed ble det ingen kontinuitet. Nå gjøres det ingen endringer i forhandlernettet, og navneendringen vil skje i samhandling med våre importører og forhandlere. Produktene er de samme. Det er kun navnet som endres, sier Løyning.

Powered by Labrador CMS