Vi tok en prat med Greg Peterson da han besøkte Stavanger.

Greg lever av å promotere landbruket

Han skulle bli bonde, men endte opp som YouTube-stjerne som promoterer gardslivet gjennom parodivideoer. Vi tok en prat med Greg Peterson fra Peterson Farm Brothers da han besøkte Norge.

Publisert

Greg er oppvokst på en gard på flatbygda i Kansas. Der har familien drevet gard i fem generasjoner, en liten evighet i et land som USA. Familien dyrker i dag ulike plantevekster på rundt 8000 dekar og har til enhver tid rundt 1000 kjøttfe.

Parodivideo tok av

Etter studiene kom Greg tilbake til garden for å jobbe, men slik skulle det ikke gå.

I 2012 laget han og brødrene en musikkvideo, som de la ut på YouTube. Med utgangspunkt i låten «I’m Sexy and I Know it» laget de en parodi med ny tekst som omhandlet livet på garden, fortalt med humor. De kalte låta «I’m Farming and I Grow It».

I løpet av to uker hadde videoen fått rundt fem millioner visninger en rekke land. Det ble starten på Peterson Farm Brothers, og sju år senere har de 50 millioner visninger på YouTube.

Skandinaviske aner

For Greg har det å promotere landbruket gjennom videoer på YouTube nå blitt en heltidsjobb. Arbeidet på garden er nå noe han gjør på si.

– YouTube, sosiale medier og det å holde taler er blitt en fulltidsjobb. Jeg ser sosiale medier som en del av framtiden. Videoene våre er både morsomme og de handler om landbruket. På den måten blir de en bro mellom landbruket og forbrukerne, forteller han til Bedre Gardsdrift.

Vi møter ham og kona Brookeanna Peterson når de er på Norgesbesøk. Kona har norske aner langt bak, og de to har nettopp lagt bak seg en dag på Prekestolen. Herfra går turen videre til Sverige, for garden der brødrene holder til i Kansas, ble dyrket opp av svenske immigranter.

Fremmer landbruket

Det er imidlertid ikke bare parodi og underholdning Greg og brødrene deler. Hver dag legger de ut informasjon og bilder om det som skjer på garden.

– For femti år siden kjente de fleste en bonde. Slik er det ikke i dag, derfor er det viktig at vi kommuniserer ut hvem bonden er. Jeg har stor tro på åpent. Vi må fortelle historiene at bonden er en som jobber hardt og tar vare på det de har, tar vare på dyra, på jorda, sier han.

Tjener på å fremme landbruket

Flere som har sett videoene som Greg og brødrene legger ut, har antatt at de er sponset av John Deere. Den grønne hjorten er nemlig å se i en rekke scener. Men det stemmer ikke, skal vi tro Greg. Derimot kommer inntektene fra andre hold.

– Vi gjør en del promotering for firma, der vi for eksempel har på oss klærne deres. Vi får ikke inntekter på videoene, ettersom musikken tilhører andre, men YouTube betaler litt per klikk, forteller han.

De har også et samarbeid med sikkerhetsorganisasjoner for å fremme sikkerhet i gardsarbeidet. Hovedsponsoren er likevel redskapsprodusenten Great Plains, som holder til i samme område som brødrene. Det er også de som er årsaken til at Greg og kona har lagt turen til Norge. Great Plains er eid av Kubota, og Greg var hyret inn som taler og underholder under presselanseringen av nye Kverneland-produkter. Du kan for øvrig lese mer om akkurat det i neste nummer av Bedre Gardsdrift.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS