Mergento skal være egnet for alle typer gras. Vi fikk se riva i drift på et felt med luserne.
Mergento skal være egnet for alle typer gras. Vi fikk se riva i drift på et felt med luserne.

Første møte med Mergento

Pöttinger kaster seg på trenden med store pickupriver. Vi har vært i Østerrike for å stifte nærmere bekjentskap med nykomlingen.

Publisert

Foreløpig er det bare produsert femten river for levering i år. Pöttinger forteller at de har kjørt praktiske tester i flere europeiske land for å sikre seg at riva fungerer best mulig. Østerrikerne har stått for utviklingen selv. Her er det få innkjøpte komponenter.

Skånsom plukking

Segmentene i pickupen er i likhet med flere av konkurrentene laget av plast. Pøttinger hevder at det er viktig å ha en viss høydeforskjell ned på tverrbåndene for å oppnå best mulig materialflyt
Segmentene i pickupen er i likhet med flere av konkurrentene laget av plast. Pøttinger hevder at det er viktig å ha en viss høydeforskjell ned på tverrbåndene for å oppnå best mulig materialflyt

Mergento består av to separate pickuper, som enten kan legge skår i midten, eller ute til høyre side. Å bytte mellom de to forskjellige oppsettene foregår hydraulisk, uten at du behøver å forlate førersetet. Tindene er styrt av en tradisjonell kurvebane, og hver pickup har seks tinderekker. Pöttinger hevder at dette gir den mest skånsomme behandlingen av graset. Tinder uten kurvebanestyring må ha en høyere hastighet, og det kan lettere gi skade på bladverket.

Hvert samlebelte har sin egen hydraulikkpumpe. I tillegg er det ei egen pumpe som skal sørge for drift av begge pickupene. Plukkehastigheten er konstant, mens hastigheten på samlebåndene er justerbar med manuelle kraner. Ifølge Pøttinger er det viktig å justere hastigheten for å få en jevnest mulig skår.

Riva triller på 20-toms bærehjul, og det er mulig å få luftbremser som tilleggsutstyr. Hydrauliske bremser er ikke et alternativ. Hver pickup har et vektavlastningssystem med akkumulatorer. Grunninstillingen gir et marktrykk på omtrent 400 kg, men det er mulig å endre trykket i akumulatorene ved å sjalte om hydraulikkretsen for løftet.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Omstilling mellom midtstreng og sideavlegging er fort gjort</span>
Omstilling mellom midtstreng og sideavlegging er fort gjort

I øvre sjikt

Hele herligheten koster selvfølgelig litt. Ifølge den europeiske standardprislista må du ut med rundt 95 000 Euro, eller en knapp million for å si det på godt norsk. Så spørs det om du kanskje klarer å prute noen kroner.

Uansett blir nok dette først og fremst ei rive for entreprenører og de som kjører selvgående snitter.

Powered by Labrador CMS