Ny T5 og T6
New Holland T5 og T6 får nye Tier4B motorer og nytt design. I tillegg får T5 blant annet framakselfjæring og oppgradert transmisjon.
Nye T6 består av seks modeller, fra 115 til 145 hk nominell effekt, og makseffekter fra 115 til 175 hk. De fem minste er firesylindrede, mens T6.180 er sekssylindret og tilbys kun med semi powershift. De øvrige modellene, med unntak av T6.125 tilbys også med trinnløs transmisjon. Akselavstanden er den samme, 2642 millimeter, uavhengig av sylinderantall. Det betyr at de firesylindrede modellene, T6.125 til T6.175, har en avstandsflens mellom motor og transmisjon for å kompensere for en kortere motor. Selv om akselavstanden er økt i forhold til dagens modell, er svingradiusen den samme, lover New Holland. Argumentet for å gi også de firesylindrede modellene lengre akselavstand er bedre plass til dieseltank samt at traktoren blir stødigere på veien.
T5 har fått flere endringer enn storebror T6. Nå kan T5 leveres med framakselfjæring, 20 tommers framhjul og Isobus II. Transmisjonen har fått stillbar hardhet på vendegiret og autofunksjon både for transport og feltarbeid, som på T6. I likhet med flere konkurrenter har traktoren fått kombinert laster- og transmisjonsspak. Trepunkten bak er blitt sterkere og traktoren har fått en ny og kraftigere lasterramme. Også på T5 er det LED-lys som gjelder, og den nye lyspakka gir 145 prosent mer lys enn tradisjonelle halogenlamper.
Du kan lese mer om de nye traktorene og vår prøvekjøring i Bedre Gardsdrift nr. 3.