New Holland krymper kjølepakka

For å gi bedre plass under panseret og mer effektiv kjøling med mindre energiforbruk, har New Holland utviklet et to-delt kjølesystem som krever mindre plass og energi.

Publisert

Tradisjonelt kjøles motor, klimaanlegg, intercooler og transmisjon med flere radiatorer i en stor kjølepakke foran motoren. Det krever store dimensjoner både på vifte og radiatorer, og er forklaringen på at mange traktorer er store i fronten. New Holland T8 har eksempelvis kjølepakka rett over framakslingen, slik at hjulene kan svinge inn foran- og bak kjølepakka, mens John Deere 8R og den røde halvbroren Case IH Magnum den foran framhjulene.

Dagen tradisjonelle løsning øverst. Den nye fleksible kjølepakka nederst.

På New Hollands nye system, kalt High Efficiency Heat Rejection System (HEHRS), er kjølinga delt i to: En radiator er forbeholdt motorens kjølevæske, mens den andre via et eget væskesystem sørger for kjøling av transmisjon, intercooler og klimaanlegg. Disse komponentene har et lavere kjølebehov enn motoren. Selve kjølinga skjer med såkalte platevekslere, som tar mindre plass enn en tilsvarende luft-væskekjøler. De kan derfor plasseres rundt om på traktorkroppen. Væskestrømmen til disse komponentene er termostatstyrt og skjer med elektriske pumper som kun jobber etter behov. Ventiler i kretsen sørger for at den enkelte komponent får nødvendig kjølevæske. Det er også mulig å kople ekstra kjølere hvis behov. I sum reduserer dette energibehovet og dermed drivstofforbruket, samtidig som det er lov å håpe om lavere traktorneser. Rengjøring av radiatorene blir også enklere når det er bare to store kjølere i stedet for mange små.

Powered by Labrador CMS