Tabelltoppen så langt i år.
Tabelltoppen så langt i år.

John Deere og Valtra deler markedsledertittelen

Traktorstatistikken: En solid mai-måned gjør at John Deere snart er á jour med fjoråret.

Publisert

For første gang i år kan selgerne hos Felleskjøpet kalle seg markedsledere på traktormarkedet, men de må faktisk dele tittelen med finnene som har hatt den alene fram til nå. Valtra har gjort det meget bra så langt, og John Deere har levert et godt stykke under fjoråret. Valtra fortsetter den gode trenden og har nå registrert over 100 traktorer mer enn de hadde på samme tid i fjor.

Men det er likevel John Deere som er mest i siget om dagen. Etter to forferdelige måneder som start på 2022, har John Deere tatt innpå den finske rivalen både i mars og april, og i mai er det altså helt likt. Dødt løp. John Deere har dog fortsatt negative tall sett opp mot samme tid i fjor.

For tredje måned på rad er Massey Ferguson nummer tre på tabellen. De leverer ikke noen god måned i mai, og faller nå over på rødt sammenlignet med 2021. I april lå de an til en hårfin økning i markedsandeler, mens nå faller de tre prosentpoeng.

Vi merker oss JCB som plutselig smeller til med fire registreringer, og har med det fem så langt i år.

Ellers skjer det egentlig mest blant de mange kompakttraktorene fra de mer ukjente merkene. Dongfeng og Yto har nærmest doblet seg siden samme tid i fjor. Branson har mangedoblet seg.

Vi legger også merke til at det er registrert tre fjelltraktorer i mai. En fra Reform, en fra Aebi og en fra debutanten på traktorstatistikken, Sauerburger.

Registreringsstatistikken traktor mai 2022

Plassering Merke Antall i mai % Antall hittil i år (endring fra 2021) % (endring fra 2021)
1John Deere8532,6289(-7)23,8(-2,2)
1Valtra6123,4289(+103)23,8(+7,5)
3Massey Ferguson3413,0188(-22)15,5(-3)
4Fendt2710,3144(-4)11,9(-1,1)
5New Holland124,658(-22)4,8(-2,2)
6Claas72,754(-1)4,5(-0,4)
7Case IH62,334(-7)2,8(-0,8)
8Deutz-Fahr51,930(-9)2,5(-1)
9Lovol41,528(+2)2,3(+0)
10Kubota20,821(+8)1,7(+0,6)
11Iseki10,410(-1)0,8(-0,1)
12Dongfeng10,49(+4)0,7(+0,3)
12YTO9(+5)0,7(+0,4)
14Solis31,18(+2)0,7(+0,1)
15Unimog20,86(+4)0,5(+0,3)
16Branson10,45(+4)0,4(+0,3)
16JCB41,55(3)0,4(0,2)
18Antonio Carraro4(-3)0,3(-0,3)
18Kramer Werke GMBH10,44(1)0,3(0,1)
18McCormick20,84(+3)0,3(+0,2)
21Zetor3(+3)0,2(+0,2)
22Kioti2(2)0,2(0,2)
22Reform10,42(2)0,2(0,2)
24Aebi10,41(1)0,1(0,1)
24Arbos1(1)0,1(0,1)
24Bobcat1(0)0,1(0)
24Captain1(1)0,1(0,1)
24Kärcher1(1)0,1(0,1)
24Multihog1(1)0,1(0,1)
24Sauerburger10,41(1)0,1(0,1)
-TYM(-1)0,0(-0,1)
Sum 2022261stk1213stk
Sum 2021213stk1138stk
2022 vs. 2021+ 48 stk /+23 %+ 75 stk /+7 %

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Powered by Labrador CMS