Grimme Skandinavia satser på service
Selv om Eik-kjeden er importør og forhandler av Grimme i Norge, er Grimme Skandinavia en betydelig aktør i Norge. Nå ansetter de flere serviceteknikere.
Større og mer komplekse maskiner gjør at Grimme Skandinavia ansetter serviceteknikere. Selv om Grimme Skandinavia er lokalisert i Danmark, påvirker endringene også Norge.
- Endringen berører ikke den enkelte kunde i Norge. Men vår servicesjef Jens Ole Hejlesen tiltrer en ny stilling som teknisk sjef, og skal i større grad konsentere seg om kunder som trenger hjelp, også nordmenn og Ole Chr. Bye som vi samarbeider med. John Trane får ansvret med å lede og koordinere 18 serviceteknikere mens Simon Abrahamsen får ansvar for lagringsutstyr og nye og bruktemaskiner som forlater bedriften. Vi får mange henvendelser fra Norge. Både kunder og Eiksenterene tar kontakt når det er akutt behov for hjelp eller de skal spesifisere nye maskiner, sier Heine Hylleberg i Grimme Skandinavia.
Grimme eier 30 prosent av Grimme Skandinavia, som har ett mål; Å gjøre det så bra som mulig for Grimme. Når fabrikken ikke har deler på lager, blir Grimme Skandinavia redningen for Skandinaviske Grimme-kunder, også norske.
- Vi har flere relevante deler for nordiske kunder enn fabrikken. Mens fabrikken må ha deler for alt de produserer, kan vi konsentere oss om maskiner med nordiske spesifikasjoner. Hvis Grimme produserer 10 drivruller til en gammel maskin, beholder Grimme gjerne fem for hele verden mens vi tar fem for Skandinavia. Derfor leverer vi også deler til blant annet Tyskland, Baltikum og Chile, forteller Hylleberg.
Hylleberg påpeker at potet er en svært spesialsiert produksjon som krever kunnskap. Bedriften fungerer derfor ofte også som rådgivere for kunder som skal kjøpe brukt maskin fra utlandet eller ny.