John Deere med elektrisk drivlinje
John Deeres ingeniører jobber med en hybridelektrisk drivlinje som med tid og stunder vil bli å finne i skogsmaskinene.
John Deere presenterte den nye hybridtransmisjon på Elmia Wood. Konseptet består av en dieselmotor som produserer energi til en elektrisk motor via en to-trinns girkasse. Transmisjonen har ingen mekanisk overføring. Framdrifta av maskinen skjer helt og holdent ved hjelp av den elektriske motoren som har variabelt turtall.
Enklere transmisjon
Dieselmotoren har redusert effekt sammenlignet med en tradisjonell lassbærer, men ytelsen i systemet er likevel den samme som med konvensjonelle transmisjonsløsninger. Årsaken er mindre transmisjonstap. Andre fordeler med hybridtransmisjonen er bedre bremseeffekt og raskere rekasjonstid ved belastningstopper, opplyser John Deere.
Redusert dieselforbruk
Avhengig av modell reduseres dieselforbruket med mellom 15 og 25 prosent, noe som også gir redusert utslipp sammenlignet med en maskin med oridnær transmisjon. Hybridtransmisjonen har færre bevegelige deler enn enn mekanisk transmisjon. Det skal gi en mer pålitelig konstruksjon og lavere driftsutgifter, ifølge John Deere.
Foreløpig er hybridtransmisjonen på konseptstadiet, og når vi får se den i praktisk bruk vites ikke. Så langt nøyer John Deere seg med å si at de vil gi mer informasjon om hybridtransmisjonen de nærmeste årene.