DualTech VT kombinerer hydrostat og powershift
JCB lanserte nylig teleskoplasterne Loadall Agri Pro med nyutviklet transmisjon som kombinerer hydrostat og powershift.
Nye JCB Loadall Agri Pro består foreløpig av tre modeller: 531-70, 536-70 og 541-70.
Alle er utstyrt med JCBs nye selvbygde transmisjon, DualTech VT, som består av to moduler, hydrostat og powershift. Framdriften er hydrostatisk fra 0-19 km/t, mens den er mekanisk fra 19-40 km/t.
Finkjøring og effektivitet
I følge JCB er DualTech VT spesielt utviklet for teleskoplastere. Den hydrostatiske delen, som består av hydraulikkpumpe og motor, er kalibrert slik at den er særlig følsom og lett kontrollerbar i lave framdriftshastigheter.
Når du passerer 19 km/t, skifter transmisjonen fra hydrostatisk til mekanisk framdrift gjennom en powershiftmodul. Den består av tre mekaniske gir, og skifte mellom disse skjer ved hjelp av et dobbelkløtsjsystem. Grunnen til at JCB har valgt å kombinere hydrostat med powershift er at du får følsomheten til hydrostaten ved finkjøring og effektiviteten til de mekaniske trinnene ved transport.
Lik løftehøyde, ulik kapasitet
Loadall Agri Pro består altså av tre modeller, der modellnavnet avslører maksimal løftekapasitet og løftehøyde. Den minste, 531-70, har en løftekapasitet på 3,1 tonn og en løftehøyde på sju meter. Løftehøyden er lik på de to andre, men løftekapasiteten varierer fra 3,6 til 4,1 tonn. De tre modellene er alle 4,99 meter lange, 2,36 meter brede og 2,49 meter høye.
Maskinene er ustyrt med JCBs egen EcoMax-motor. Den har et volum på 4,8 liter og som yter 145 hk (2200 o/min) og 560 Nm (1500 o/min).