11 prosent
11 prosent

Salg av øko-mat opp med

Omsetninga av økologiske matvarer i daglligvarehandelen har økt med 11,5 prosent fra første halvår i 2014 til første halvår i år.

Publisert

Økt produksjon og større utvalg har satt fyr på omsetninga av økologiske matvarer i norkse dagligvarebutikker. Foto: Landbruksdirektoratet

Økt produksjon og større utvalg har satt fyr på omsetninga av økologiske matvarer i norkse dagligvarebutikker. Foto: Landbruksdirektoratet

Salget av øko-mat har økt jevnt og trutt siden 2010, men veksten var spesiell høy i 2014. Det skyldes at tilgangen på økologisk korn var rekordstor i avtaleåret 2014-15 på grunn av økt norsk produksjon kombinert med høy import, melder Landbruksdirektoratet.

Grønnsakene topper lista

Grønnsaker utgjør den klart største delen av omsetninga av økologisk mat i dagligvarehandelen med hele 25 prosent. Meieriprodukter og barnemat står for henholdsvis 16 og 15 prosent.

Drikkevarer økte mest

De tre varegruppene som hadde høyest prosentvis økning dette halvåret var drikkevarer (35 prosent økning), kaffe og te (30 prosent økning) og frukt, bær og nøtter (28 prosent økning). Størsteparten av dette er importerte varer. I tillegg økte omsetningen av økologiske egg med 22 prosent og økologiske grønnsaker med 18 prosent.

Salget av poteter gikk ned

I tillegg til å se på omsetninga i dagligvarehandelen, følger Landbruksdirektoratet omsetninga av norske økologiske poteter, grønnsaker og frukt fra grossist. Den totale omsetninga av norske økologiske grønnsaker og frukt økte i avlingssesongen 2014–2015, mens omsetningen av poteter gikk noe ned sammenliknet med forrige sesong.

Dyrere øko-mat

Prisen på økologiske grønnsaker økte også gjennom sesongen, noe som førte til økt prisforskjell sammenliknet med konvensjonelle produkter.

Østfold er økokorn-fylket

Som vi har sett var produksjonen av korn stor i avtaleåret 2014-15. Den største økningen fant vi i Østfold, som har den høyeste produksjonen av økologisk korn, erter og oljefrø. Fylket har også den største omsetninga av økologisk kraftfôr. Totalt økte omsetninga av kraftfôr med tre prosent i 201-15 sammenlikna med året før.

Powered by Labrador CMS