Testtraktorene Fendt 516 Vario, John Deere 6R150 AutoPowr og Valtra N155 Direct står på tunet med hevede frontlastere foran en rødmalt driftsbygning.
John Deere trakk det lengste strået i 2023. Etter fulgte Valtra på andreplass. Fendt gjorde det bra og endte på fjerde.

John Deere seirer i dårlig år

2023 ble det tredje dårligste traktoråret når vi ser på registreringsstatistikken.

Publisert

Traktoråret 2023 er over, og John Deere kan kalle seg markedsvinnere. Det var de også i 2022, men da var Valtra større på traktorer over 50 hestekrefter. I 2023 er John Deere større også om vi fjerner traktorene under 50 hk.

Åtte prosent ned

Desember var en dårlig slutt på et dårlig år. Det ble registrert 197 traktorer i desember. Snittet de siste fem år har vært på 320. Massey Ferguson vinner, som i november, måneden isolert sett. De registrerte faktisk 13 av 50 traktorer i romjula.

Den dårlige desembermåneden gjør at 2023 som helhet kommer veldig dårlig ut. Etter november lå 2023 bare fire prosent bak 2022, men fasiten for året ble åtte prosent ned. Det gir oss det nest dårligste året siden årtusenskiftet (dårligst i 2020), og det tredje dårligste året noensinne.

Mange minustegn

John Deere havner 70 traktorer foran Valtra og ligger omtrent på samme nivå som i 2022. Valtra har derimot falt hele 10,5 prosent. For konsernkollega Massey Ferguson er fallet på 12 prosent. Fendt og Claas har vært lyspunktet hele vegen gjennom 2023, og forblir også det. To små lyspunkt på en ellers grå tabell. 

Etter Claas finner vi Deutz-Fahr. De lå lenge veldig godt an, men falt fra mot slutten av året. De er ned 17 prosent fra 2022 til 2023. Deretter finner vi New Holland. De er ned 41 prosent. Case IH er ned 54 prosent. 

Dette er traktorer som er registrert og kan ha vært bestilt et år i forvegen, kanskje tidligere også. 

Registreringsstatistikk for desember og 2023 totalt:

Plassering Merke Antall i desember % Antall hittil i år (endring fra 2022) % (endring fra 2022)
1John Deere3618,3655(-6)25(+1,8)
2Valtra4321,8585(-69)22,3(-0,6)
3Massey Ferguson5025,4445(-62)17(-0,8)
4Fendt2110,7383(+35)14,6(+2,4)
5Claas52,5151(+19)5,8(+1,1)
6Deutz-Fahr115,6104(-22)4(-0,5)
7New Holland105,159(-41)2,3(-1,3)
8Lovol63,043(-10)1,6(-0,2)
9Kubota73,638(-9)1,5(-0,2)
10Case IH21,026(-35)1(-1,2)
11Kramer Werke GMBH23(+10)0,9(+0,4)
12Iseki21,019(-2)0,7(0)
13Solis10,516(-2)0,6(0)
14Antonio Carraro7(+2)0,3(+0,1)
15Dongfeng6(-5)0,2(-0,2)
15JCB6(-10)0,2(-0,3)
17Ferrari5(4)0,2(0,2)
17McCormick5(-2)0,2(-0,1)
17Reform5(3)0,2(0,1)
20Branson4(-6)0,2(-0,2)
20Kärcher4(+2)0,2(+0,1)
20Mercedes-Benz4(4)0,2(0,2)
20TYM4(3)0,2(0,1)
24Aebi3(0)0,1(0)
24Tong Yang Moolsan3(2)0,1(0,1)
24Yanmar3(-1)0,1(0)
27Holder21,02(2)0,1(0,1)
27Landini2(0)0,1(0)
27Sauerburger2(-2)0,1(-0,1)
30Agromehanika1(0)0(0)
30Belarus1(0)0(0)
30Captain10,5076142131(0)0(0)
30Escorts1(1)0(0)
30Lindner1(1)0(0)
2023 (vs. 2022)1972619(-227 stk)-8 %

Kilde: Opplysningsrådet for vegtrafikken

Powered by Labrador CMS