Den nye FK hengeren blir norskprodusert

Ny norsk traktorhenger fra Felleskjøpet

Et nytt samarbeid mellom tre trøndelagsfirma skal fylle tomrommet etter at Felleskjøpet og Orkel går hver til sitt.

Publisert

Det nye selskapet som står bak hengerkonseptet har fått navnet Norwegian Trailer Systems. Det er ikke hverdagskost at vi ser en ny norsk leverandør av traktorredskaper lenger. Norge er et høykostland, og det er utfordrende å holde produksjonskostnadene nede.

Helnorsk

Den nye norske traktorhengeren er et samarbeid mellom Vangs mek. Verksted, Ritek AS, og Duun. Alle tre er lokalisert i nordre del av Trøndelag. Det som særpreger alle tre er høy kompetanse, og høy grad av robotisering.

Vangs mek. verksted på Inderøy har laget lastebilhengere, og påbygg siden starten i 1948, og har idag 95 ansatte.

Ritek er et firma som har spesialisert seg på reparasjoner av tyngre kjøretøy, og mekaniske oppdrag for industrien. De har 35 ansatte, og holder til på Levanger.

Duun smia er kjent for de fleste, og behøver ikke nærmere presentasjon. De har fokus på bruk av høge stålkvaliteter, og er i fremste rekke til å ta i bruk ny robot teknologi.

Dumper og maskintralle

Norwegian trailer systems kommer til å satse på dumperhengere og maskintraller. Det vil bli fokus på å levere kundetilpassede hengere, og det vil bli lagt opp til stor grad av skreddersøm.

Lang erfaring fra lastebilverdenen gjør at det nye selskapet har fokus på å lage lettest mulige hengere med stor nyttelast. Produksjonen vil foregå i en egen fabrikk. Endelig plassering er ikke klart ennå.

Klar til bedre landbruk?

Styreledereder i det nye selskapet, Svein Eggen, forteller at det foregår produksjon og testing av prototyper allerede. Han sier at de har planer om å presentere de første hengerene i slutten av 2019.

Powered by Labrador CMS