Deutz-Fahr åpner ny fabrikk og besøkssenter

Ved nyttår tok SDF i bruk den nye Deutz-Fahr fabrikken i Lauingen, og i juni åpner besøkssenteret Deuth-Fahr Arena.

Publisert

SDF har investert tre kvart milliard kroner i de nye fasilitetene i Lauingen, Tyskland, de siste årene. Resultatet er en moderne traktorfabrikk og et nytt besøkssenter.

Traktorfabrikken skal produsere stormodellene til Deutz-Fahr. Vi snakker her om 6-, 7- og 9-seriene., altså traktorer fra rundt 160 hestekrefter og oppover. De mindre modellene, fra 50 til 150 hestekrefter, skal fremdeles produseres i Italia.

Alt på linje

Fabrikken har kun ett samlebånd, hvor alle modeller blir montert. Fra start til slutt tar det 960 minutter, eller 16 timer, å produsere en av traktorene ved fabrikken.

SDF skal, ifølge dem selv, være det første traktorselskapet som bruker et system med bevegende gulv for både traktor og mekanikere. Det gjør at arbeiderne ikke behøver å bevege seg med samlebåndet, men kan jobbe i ro på traktoren mens båndet beveger seg.

– Vi har økt effektiviteten med 15 prosent gjennom arbeidsstandardisering, selektiv automatisering og bedre ergonomi, sier sier Andrea Paganelli, direktør for industriell virksomhet i SDF.

200 millioner til lakk

Den største enkeltinvesteringen som er gjort i den nye fabrikken, er lakkavdelingen, som alene har kostet i underkant av 200 millioner kroner. Her blir det meste av jobben utført av roboter i et lukket kammer for å hindre avdrift.

Resultatet skal gi større motstandsdyktighet mot saltvannsprøyt. SDF garanterer at de skal tåle saltvannstesten i 720 timer før det oppstår korrosjon. Til sammenligning skal bilbransjen operere med rundt 240 timer.

Bygd for størrelse, ikke antall

Den nye fabrikken har kapasitet til å produsere rundt 5-6000 enheter per skift, avhengig av modell.

– Fabrikken ble ikke først og fremst bygd for å øke antall enheter som blir produsert, men for å gi rom for modeller med flere hestekrefter og nyere teknologi, sier Paganelli.

Besøkssenter for store og små

Besøkssenteret har fått navnet Deutz-Fahr Arena og rommer alt fra både utstillingshall, museum og butikk til kino, kafeteria og lekeplass for de små. At også barna har fått sin egen lekekrok handler ikke bare om å holde de små fornøyde mens mamma og pappa drømmer om nye maskiner.

– Merkevarelojaliteten begynner tidlig, allerede fra tre-årsalderen, forteller Rainer Morgenstern, direktør for kommersiell virksomhet i SDF og ansvarlig for Deutz-Fahr Arena.

SDF forventer rundt 10 000 besøkende årlig.

Reiseutgifter til fabrikkbesøket er dekket av SDF. All bearbeiding og vinkling av stoffet er redaksjonens egen.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS