Både Deutz-Fahr og Massey Ferguson gjør endringer på importleddet i Skandinavia. Foto: Michel Velderman

Deutz-Fahr gjør endringer på importleddet i Danmark

Men de danske endringene får ikke følger for Norge.

Publisert

Det hevdes at årsaken er at produsenten ønsker kortere avstand mellom kunde og fabrikk, samtidig som det er ønskelig å bygge opp forhandlernettverket i de delene av landet hvor de i dag ikke står like stertk. Det skriver det danske bladet Maskinbladet.

HCP Danmark er for øvrig fortsatt med på distribusjonen og støtter på reservedeler og service. Deutz-Fahr har tatt lignende grep både i Nederland og Tyskland, men det sies fra sentralt hold at endringene i Danmark kun vil gjelde den danske delen av HCP.

- Det er viktig å understreke at dette kun gjelder det danske markedet, sier Giuseppe Tufano, som har ansvaret for salg i Nord-Europa, til Maskinbladet.

Ny kontrakt i Norge

Dette bekrefter også Lars Wear i HCP Norge overfor Bedre Gardsdrift. Ifølge ham var det HCP som selv tok kontakt med SDF for et års tid siden. De opplever det danske markedet som svært tøft, og klarte ikke å få opp salget at traktorer til det nivået de ville ha. HCP ønsket derfor at SDF kom tettere på det danske markedet, både for å oppleve selv hvordan det er og for å bistå økonomisk.

- Vi har et tett og godt samarbeid med SDF, og dette er ingenting SDF har tred ned over hode på HCP, sier Wear.

Endringene gjelder altså kun i Danmark.

- HCP Norge har skrevet en ny kontrakt med SDF med fire års gjensidig oppsigelse. Den er tilsvarende den kontrakten vi har hatt, der vi er eksklusiv importør av SDFs produkter i Norge. Det er altså ingen endring for Norge, understreker Wear.

Det samme gjelder for det finske markedet, hvor det nå også er skrevet ny kontrakt.

MF ut av Läntmannen i Sverige

Deutz-Fahr er for øvrig ikke de eneste som gjør endringer på importleddet i Norden. I Sverige tar Agco tilbake agenturet på Massey Ferguson. Heretter skal Lantmännen maskin kun selge Fendt og Valtra. Det skriver Jordbruksaktuelt.

Også CNH har tatt tilsvarende grep tidligere. Allerede i 2015 sa de opp avtalen med den svenske importøren Söderberg & Haak, og har siden 2017 selv stått for importen av traktorene.

Powered by Labrador CMS