Norske Paxster lager elektriske nyttekjøretøy både for bonde og postbud.
Paxster
Denne UTV-en er laget av en postbil
Norske Paxster er mest kjent for å stå bak de små, røde elektriske postbilene som minner mest om bilen til Postmann Pat, men nå satser de på UTV og har en ny modell, eCompact Air, klar.
Paxster gjorde suksess med de små postbilene, og i fjor lanserte de Utility-serien, en en
elektrisk UTV (Utility Terrain Vehicle). Den kommer både som nye og som
gjenbrukte modeller med en rekkevidde på opptil 110 km og solide garantier.
Fra postbil til UTV
De
gjenbrukte modellene er basert på de røde postbilene. Paxster kjøper nemlig tilbake
postbilene etter flere år på veien, stripper dem helt ned, og bygger dem opp
igjen som noe som kan minne om en UTV eller ATV. Denne har en gjenbruksgrad på
hele 95 prosent.
– Dette er norsk, grønn industri som baner vei og
setter sirkulærøkonomi ut i praksis.
eCompact Air - ny modell i serien
Paxster Utility porteføljen består av eCompact, med
en nyttelast på opptil 240 kg og rekkevidde på inntil 110 km, mens eStretch er
en forlenget versjon med nyttelast på opptil 400 kg, rekkevidde på 80 km og et
lasteplan som er nesten dobbelt så stort.
Nå kommer også eCompact Air, en
elektrisk UTV (Utility Terrain Vehicle). Denne har de samme egenskapene som
eCompact, men har fått et råere design.
Serien har multifeste både foran og
bak, så her kan du koble på redskaper som brøyteskjør, tilhenger og harv. UTV-ene
har innebygget strømforsyning til verktøy og utstyr. Serien er godkjent for å
kjøre på vei og har en makshastighet på 60 km/t.
Oppdatert: Paxster vinner Sølvakset på Agroteknikk 2024.