Tørst tungvekter

En tung traktor med høyt drivstofforbruk og kaldstartproblemer. Det var de viktigste ankepunktene da Bedre Gardsdrift/K.K. Heje testet Ford 5610 for 11 år siden.

Publisert

(Fra Bedre Gardsdrift nr. 3/2000)

Brukerpanelet som testet traktoren i 1989 besto av 14 personer som i snitt hadde kjørt 350 timer i løpet av 15 måneder. Traktoren ble hovedsakelig brukt til vanlig jordbruksdrift, men fem av brukerne benyttet også traktoren i skogen. I snitt kjørte disse årlig fram180 kubikkmeter virke.

God komfort

Ford 5610 fikk mange godord for komfort, og da spesielt støynivå, sikt og friskluftskapasitet. Problemene med drivstofforbruk gjelder i første rekke transportkjøring. Med hensyn til driftsøkonomi totalt, er panelet atskillig mer positivt. Ingen av brukerne har problemer med å anbefale traktoren til andre, og alle så nær som en bruker, mener traktoren har en akseptabel nypris.Til tross for en uvanlig snill vinter for 11 år siden, opplevde flere av eierne problemer i forbindelse med kaldstart. Synker temperaturen ned mot minus 20 grader, er motorvarmer en forutsetning for at traktoren i det hele tatt skal starte. Motorytelsen blir heller ikke karakterisert som overvettes god, men en bruker mener at effekten ble atskillig bedre etter mellom 300 og 400 timers bruk.

Dårlig langs vei

Ellers får traktoren jevnt over gode karakterer. Oljekapasitet og løftekraft på hydraulikk blir bedømt til henholdsvis 4,7 og 4,9 av totalt 5,0 oppnåelige.Den gode kapasiteten merkes spesielt i forbindelse med rask tipping, men enkelte antyder at følsomheten i hydraulikken kunne vært noe bedre.Girutvalg, giroverlapping og kraftuttakseffekt er bra, men noen brukere peker på at løsningen med å skifte aksel for å velge mellom 540 og 1000 o/min på kraftuttaket er for tungvinn.Traktoren har høy bakkeklaring og liten venderadius, men på vei er det ikke bare motoreffekten som trekker i negativ retning. Fire brukere har registrert en sjenerende skjelving på rattet. Betjeningen er stort sett grei, men kløtsjpedalen kunne vært bedre. Den er i tyngste laget, og pedalens vinkel ser ut til å forsterke problemet.

Besværlige spaker

Når traktoren står parkert med girspak i første gir, og føreren skal ut på høyre side, kreves det en smule akrobatikk. Håndgassen og girspaken sperrer det meste av plassen. Settes spaken i andre eller fjerde gir, går det lettere og gjennom venstre dør er adkomsten god. Et par brukere bemerker at girspakens vandring er i lengste laget. Avvatringssveiva er plassert inne i hytta. Det er positivt, men det hadde vært en fordel om brukerne også kunne foreta avvatring fra utsiden.Servicevennligheten er god, men enkelte nipler er vanskelige å nå. At motorpanseret må skrus av, er heller ingen heldig løsning. Redskapskopling går derimot ganske greit.

Ford 5610/4 Max II

+ Førermiljø Hydraulikkapasitet Servicevennlighet Bakkeklaring Venderadius Kjøp av reservedelerDriftsøkonomi

- Drivstofforbruk Motorytelse Kaldstartegenskaper Kjøring langs vei KløtjspedalVekt

Tekniske data

Motor: Antall sylindre: 4 Slagvolum: 4186 cm3 Maks turtall: 2100 o/min Dreiemoment v/1200 o/min: 261 Nm Effekt: 53 kW/72 hk) Transmisjon/hjul Gir: 8/4 Dekk: Foran: 12.4/11-24 Bak: 16.9/14-34 Bremser: Uavhengige skivebremser i oljebad.Styring: Hydrostatisk Krafuttak: Uavhengig, 540 o/min ved 1900 o/min på motor Hydraulikk: Kapasitet: 67 l/min Arbeidstrykk: 176 bar Løftekraft: 4255 kp Mål/vekt: Lengde 388 cm Høyde: 282 cm Bredde: 196 cm Bakkeklaring: 38 cm Venderadius: 442 cm til venstre422 cm til høyre Vekt: 3960 kg Vektfordeling foran/bak 38/62 Pris: Pris i 1988: kr 219 600 Innbyttepris i 2000 etter 5000 timers drift:Ca. kr150 000 u/frontlaster

Powered by Labrador CMS