Maks fart: 40
Vegdirektoratet vil forby høyere hastighet enn 40 km/h på nye traktorer. Argumentasjonen er syltynn, og ser ut til å være diktat fra Norges Lastebileierforbund.
(Fra Bedre Gardsdrift nr. 8 2001)
Som Bedre Gardsdrift skrev i nr. 5 i år, gjelder det to definisjoner for traktor: En felles europeisk, med 40 km/h som øvre fartsgrense, og en norsk, uten fartsbegrensning. I vår ville ikke Vegdirektoratets Asbjørn Hagerupsen innrømme at det ble jobbet med å forby traktorer med høyere toppfart enn 40 km/h, men kort tid etter ble det sendt ut et høringsutkast med svarfrist 15. september, underskrevet av nettopp Asbjørn Hagerupsen. Til tross for gjentatte henvendelser, har vi ikke fått dokumentet før to uker etter høringsfristens utløp.
Forslaget Vegdirektoratets forslag er å føye til teksten Definisjonen i denne paragraf gjelder bare traktor som er registrert før foran den norske definisjonen. Det betyr at EUs tekst, med 40 km/h som absolutt grense, blir den gjeldende. At Vegdirektoratet legger ned tid og arbeidskraft på slike endringer nå, er underlig. Flere av Europas dominerende landbruksnasjoner har, som Norge, egne nasjonale bestemmelser for hurtiggående traktorer. Både EU og ISO er i gang med nye direktiver for å inkludere traktorer med 50 km/h som toppfart. Derfor kan vi slå fast at diskusjonen bør dreie seg om traktorer med 50 km/h som toppfart versus 40 km/h som toppfart.
Kunnskapsmangel Vegdirektoratet har tydeligvis benyttet en saksbehandler uten sakkunnskap. Innholdet i brevet er så godt som identisk med hva Lastebileierforbundet har bedt om, uten at det underbygges med fakta.Det hevdes at behovet for transport over lengre avstander i landbruket er marginalt. Slik transport gjelder ofte transport av gods, og kommer ofte i konflikt med den øvrige transportnæringen samt løyvebestemmelsene, skal vi tro direktoratet.Dette er feil. Transportbehovet i landbruket er økende, avstandene blir større, og stort sett transporteres redskap eller masse, og ikke gods. Det aller meste er egentransport, som uansett næring er fritatt for løyve.Direktoratet har hengt seg opp i at traktoren verken er pålagt periodisk kontroll eller vektårsavgift, og at den kan kjøre på avgiftsfri diesel. Vi har skrevet det før, og vi gjentar: Hadde traktoren vært så gunstig økonomisk, ville lastebileierne straks byttet til traktor. Vegdirektoratets siste desperate argument, er at traktorer med over 40 km/h som toppfart kan kjøres på motorveg, og at det er uheldig for trafikksikkerheten. Det sier sitt.
Manglende samarbeidSaksbehandler Hagerupsen poengterer at alt som er definert som traktor i dag kan kjøres med traktorførerkort. Vegdirektoratet bør være klar over at nettopp Vegdirektoratet arbeider med en endring av førerkortforskriftene, som også vil omfatte traktorlappen.
Bondelaget: For snevertNorges Bondelag skriver i sin kommentar til høringsutkastet at spørsmålet er for snevert. Bondelaget foreslår å opprette et utvalg for å diskutere landbruk og transport på bredt grunnlag. Bondelaget ser ikke konkurransemomentet som noe problem. Ellers uttaler de en skepsis til det framsatte forslaget, dog i vage ordelag.
Les hele høringsutkastet her