Alu-trac: Bitene faller på plass

ÅS: Den norskbygde lettraktoren har endelig fått vise hva den duger til, og traktorbygger Jan Kåre Bøe er fornøyd. Til høsten vil et nytt produksjonsselskap, Alu-trac Norge, jobbe videre med planene.

Publisert

(Fra Bedre Gardsdrift 3/1998)

17. mars 1998 ble en merkedag for Jan Kåre Bøe og de andre ildsjelene på ITF (Institutt for tekniske fag). Da ble den norske aluminiumstraktoren høytidelig døpt i norsk kildevann. Barnet heter Alu-trac og blant gjestene fant vi den nærmeste familien og en samling trofaste venner.Alu-trac Norge ASProduksjonsselskapet som skal jobbe videre med prosjektet, er på det nærmeste klart. Vi er 18 interessenter og blant disse seks større bedrifter, opplyser Jan Kåre Bøe som tror selskapet Alu-trac Norge AS vil være operativt innen november i år.Inn til videre jobber instituttet ufortrødent videre med utviklingen av traktoren.Etter de første prøveturene blir det som på prototyper flest, behov for en god del justering og vedlikehold. Filtre må renses og skruer trekkes til. Vi har også hatt en del småproblemer med det elektriske anlegget, men stort sett dreier det seg om rene tilpasninger og justeringer. Vi har tross alt støttet oss til velkjente og renommerte komponentleverandører, forsikrer Bø.Videre blir det arbeidet med ventiløsninger integrert i aluminiumskomponenter og tilpasning av redskap. Mye gjenstår fortsatt før traktoren kan settes i produksjon.Norsk oljemotor? Dessuten tar konstruktørene sikte på ytterligere å øke andelen av norske komponenter i traktoren. Blant annet arbeider instituttet med en hydraulisk hjulmotor som i sin tid ble utviklet av Johan Kallak. Instituttet har faktisk også fått låne en prototyp som Kallak bygde for drøye 25 år siden. Den vil vi arbeide videre med. Motoren har en utrolig virkningsgrad til tross for at den er uhyre enkel, mener Bøe.

Bilde: 19-01Den første prototypen av Alu-trac har en effekt på 88 hk (foto: Bo Hansen).

Bilde: 19-02Den elektoniske hydraulikken er hentet fra Bosch.

Dette er prototypen

Alutrac 4065 Motor: Deutz-BF4M 1012 E. Vannavkjølt firesylindret turboladet diesel Motorer fra Caterpillar, Ford, Iveco, Valtra med fl. kan også brukes.Innsprøytingssystemet er bygget for mekanisk og fullelektronisk styring av drivstoffmengde og innsprøytingstidspunkt. Effekt: Motoren i prototypen har en effekt på 65 kW (88 hk) ved 2200 o/min. (Traktoren er bygget slik at du lett kan integrere både 4-sylindrete og 6-sylindrete motorer fra 60 til 135 kW. Dette gjøres ved å forskyve fremre del av konstruksjonen).Transmisjon Hydraulisk drift. Effekten fra motoren overføres til tre oljepumper og kraftuttaksdrivverket via en elektrisk startkløtsj. Kløtsjen friklobler drivverket i startøyeblikket og skåner startmotoren når olja i det hydrauliske systemet er kald eller kraftuttaket er innkoblet.Kraftuttaket bak på traktoren er direktedrevet fra svinghjulet via en teleskopisk mellomaksel og elektrisk kraftuttakskopling.De tre oljepumpene som leverer olje til drivverk, kraftuttak foran og høgleveransekrets for redskaper, drives via en vendeveksel på kraftuttaksdrivverket. Pumpe til høgleveransekrets leveres av Danfoss. De andre pumpene leveres av Rexroth. Rexroth leverer også hjulmotorene (fire stykker).Gir: To trinnløse hastighetsområder. Ett hovedarbeidsområde fra 1-15 km/t (alternativt 0-20 km/t) med firehjulsdrift innkoblet. Det andre arbeidsområdet er for transport, og dekker hastigheter fra 0-30 km/t (alternativt 0-40 km/t). Aksel og styring. Forakselkonstruksjonen og innfesting av denne i traktorkroppen er et kritisk punkt, både på grunn av pendelopphenget og styresystemet. Prototypen er derfor bygd med to identiske aksler for hydrostatdrift og vanlig orbitrolstyring.Vekt: 3450 kg (skal senkes til 2900 kg). Dekk og felger veier alene 890 kg.Trepunkt: Bygger på en Bosch Hitchtronic, men har fått en del nye reguleringsmuligheter. Dobbeltvirkende hydraulikk. Hydraulisk avvatring på begge sider.Diverse:Vendbar førerhytte.

Powered by Labrador CMS