Vegdirektoratet på ville veger - igjen!

Leder

Publisert

Vi, og mange med oss, har med forventning sett fram til Vegdirektoratets forslag til nye førerkortregler. I dag kan hvem som helst, så sant vedkommende har traktorlappen eller lov til å kjøre en personbil, legge ut i trafikken med hva som helst slags traktor og redskap.Det blir galt.

Dersom Vegdirektoratets forslag blir vedtatt, kan knapt noen uten vogntogsertifikat kjøre traktor og tilhenger.Det minner om yrkesforbud.

Heldigvis er det foreslått å gjøre unntak for alle med sertifikat fra før 1. juli 2002, slik at vi kan kjøre videre som før.

Problemet er bare at Vegdirektoratet, uten at noen i landbruket har fått muligheten til å løfte en finger, er i ferd med å påføre våre framtidige bønder kostnader i titusenkronersklassen, for å kunne drive helt nødvendig forflytning av våre viktigste maskiner langs veien. Det er en skandale at direktoratet, med trafikkdirektør Bjørn Skoglund i spissen, ikke har sendt høringsutkastet til en eneste adresse i landbruket. Dette er andre gangen på under et år at statsetaten glemmer landbrukets interesser. Ekstra ille er det, når høringsutkastet bærer preg av manglende kunnskap om traktorer og landbruksmaskiner.

Et forslag er at traktorførerkortet skal ha en øvre grense for tillatt totalvekt på traktor og tilhenger på 12 tonn. Det betyr i praksis at eldre, mer trafikkfarlige traktorer sendes ut på vegen med store tilhengere, mens moderne og mer trafikksikre traktorer blir stående på tunet.

Reglene er dessuten bygd opp slik at det kreves førerkort for lastebilvogntog dersom traktor og tilhenger samlet har lov til å veie over 12 000 kg.

Her må traktorimportører, Bondelag og våkne bønder straks komme på banen. Høringsfristen er 1. april, og alle dokumenter finnes på våre nettsider. Direktoratet har et akutt behov for konstruktive forslag, basert på hvordan verden virkelig er.

Strengere krav for å ta traktorlappen er fornuftig, og disse kan gjerne omfatte det meste av de maskiner som brukes i landbruket. Føreropplæringa bør ha lastsikring, og regelverk for kjøring med tilhenger når traktoren går over 30 km/h, som en viktig del av pensum. Eleven må få bedre kunnskap om de store kreftene som settes i sving på hurtigere traktorer.

Den foreslåtte grensa på 12 tonn må bort. Vil direktoratet absolutt ha ei grense, må den heller gjelde bare traktoren. Tilhengervekta regulerer seg sjøl på grunn av andre regler. Summeres vekta av traktor og tilhenger, virker det mot sin hensikt. Å sette ei fartsgrense på 40 km/h kan være forståelig for 16-åringer, men vi vet alle at EU og ISO arbeider med regelverk for traktorer som går både i 50 og 65 km/h. Vi ser ingen problemer i at slike traktorer kan kjøres etter å ha hatt traktorlappen i to år. Da bør også vektbegrensningene oppheves.

Powered by Labrador CMS