Per Børset er den stolte eier av denne MF 240 fra 1981. Traktoren kan du ta nærmere i øyesyn under Agroteknikk.
Per Børset er den stolte eier av denne MF 240 fra 1981. Traktoren kan du ta nærmere i øyesyn under Agroteknikk.

Norges peneste 40-åring?

Den er rød og blank i lakken, og det er ingen ting som tyder på at alderen tynger foreløpig. Denne Massey Ferguson 240 er noe helt for seg selv.

Publisert

Tre timer i snitt. Det er det den lille traktoren har arbeidet hvert år. På telleren står det 116 timer totalt. Vi snakker om en Massey Ferguson 240 fra 1981. I dag er det Per Børset som eier traktoren. Han fikk kjøpt den av et dødsbo for ganske nøyaktig 20 år siden. Helt siden den var ny har den stått inne hver eneste natt. Sannsynligvis er dette det vi kan kalle Norges minst brukte traktor gjennom tidene.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">116 timer på 40 år!</span>
116 timer på 40 år!

Kjøpte uten å kjøre

Da Per Børset kom over traktoren i 2001, sto den bortgjemt i en garasje nesten ubrukt. Han hadde fått greie på at den kunne være til salgs, og etter litt forhandlinger ble det handel, men hva han måtte ut med vil han derimot ikke fortelle. Den gangen sto timetelleren på utrolige 16 timer. Med på handelen fulgte det bakmontert lodd, fire kjettinger, skuffe og pallegaffel.

Per eier en lastebil og kjører mye langtransport. Ved hjemmet sitt har han en stor garasje, og den lille røde tar jobben med brøyting og litt andre småjobber. Likevel blir det ikke mange timer i drift hvert år. Derfor vil det nok gå enda en mannsalder før timetelleren nærmer seg et firesifra antall.

En klassiker

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Velkjent interiør for trofaste MF- folk. Kraftkontrollen gir mulighet til å regulere vektoverføring over til traktoren. Dette var et system som MF var så å si alene om. </span>
Velkjent interiør for trofaste MF- folk. Kraftkontrollen gir mulighet til å regulere vektoverføring over til traktoren. Dette var et system som MF var så å si alene om.

Massey Ferguson har hatt en tendens til å være konservative, og 240 består av komponenter som allerede hadde vært i produksjon et par tiår. Motoren er den velkjente Perkins AD3.152S med 47 hestekrefter. Den har vært drivkrafta i mange modeller både før og etter. Resten av traktoren er også erketypisk Massey Ferguson, med åttetrinns transmisjon, tørre bakbremser og ikke minst det velkjente Ferguson hydraulikksystemet.

Firehjulstrekk var selvfølgelig ekstrautstyr i 1981. Massey Ferguson monterte foraksler fra Schindler på modellene i 200-serien. Første eier kjøpte også en Bergsjø (senere Trima) 912 HD laster. Bokstavene HD står for dobbeltvirkende sylindre på både løft og skuffetipp. Tidligere var ofte løftet enkeltvirkende på de minste lasterne. Det er ikke montert egen lastersentral, så slangene er kobla rett inn i uttaka bak på traktoren. Det litt gammeldagse hydraulikksystemet på Ferguson er koblet slik at du må vende over ei kran for å velge om du vil bruke trepunktsløftet eller de hydrauliske uttaka. Hytta på traktoren til Per kommer fra engelske Lambourn. Den er helt tett, og den har et greit varmeapparat. De første modellene av 240 hadde ei enklere hytte fra Sepson.

Helt uten lyter

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Interiøret i Lambourn-hytta har aldri opplevd fjøslukt. En blir nesten andektig av å stige inn i en så godt bevart traktor.</span>
Interiøret i Lambourn-hytta har aldri opplevd fjøslukt. En blir nesten andektig av å stige inn i en så godt bevart traktor.

Per forteller at vannpumpa måtte byttes kort tid etter at han fikk traktoren, men utover det har den fungert utmerket. Han fikk også utført en service før han tok traktoren i bruk.

Vi har tatt en grundig titt på traktoren, og det er helt tydelig at dette kjøretøyet er i eksemplarisk god stand. Absolutt alt virker. Det er ingen skader etter kjettingbank eller skogskjøring. Rød lakk blir fort matt, men her er fargen like frisk som da traktoren forlot samlebåndet i Coventry.

For en litt over middels traktorinteressert journalist er det litt av en opplevelse å få prøvekjøre en traktor som er nesten like gammel som en selv, men fortsatt gir inntrykk av å være splitter ny. Inne i hytta er det helt rent, og det lukter vaskemiddel. Alle funksjonene er helt presise, og det finnes ikke ulyder av noe slag.

Ikke til salgs

Per er sikker på at mange kan tenke seg å kjøpe traktoren, men den er ikke til salgs. Uansett pris.

– Denne skal jeg ha. Noen samler på kunst, og andre på frimerker. Denne traktoren er min hobby. Jeg vil mye heller ha denne enn en Pushwagner. Det kan godt hende at Masseyen kommer til å holde seg minst like godt i pris også, mener Per.

Husker handelen 40 år etter

Vi har også tatt en prat med selgeren som leverte Norges minst brukte traktor da den var ny. Han husker handelen som om det var i går.

Hallvard Husby fra Tustna på Nordmøre har solgt tusenvis av nye Massey Ferguson siden han startet i 1972. De første åra var han ansatt i firmaet Wiigmaskin i Molde. Hallvard fikk ansvaret for distriktet Nordmøre, og det ble mange reisedøgn i løpet av året. Under mange av salgsrundene bodde Hallvard ofte på Surnadal hotell.

– Jeg skulle bare innom klesbutikken like ved for å kjøpe ei bukse. Bak disken sto det en skredder med solid økonomi, og vi begynte selvfølgelig å prate om traktor. Han hadde lenge sett for seg å ta brøytinga rundt butikken selv, men hadde aldri kjørt en traktor før. Skredder Mikkelsen var nok godt oppe i sekstiåra allerede da, forteller Husby.

Store handler tar tid

Det tok tid å bli enig om en handel. Folk med god råd tenker seg om før de svir av store summer.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Traktoren ble levert ny fra Wiigmaskin i Molde. </span>
Traktoren ble levert ny fra Wiigmaskin i Molde.

– Vi hadde flere runder i løpet av 1981. I september kom den nye Lambourn-hytta, og da ble det litt mer fart i prosessen. Jeg husker at han kjøpte både kjettinger og laster med skuffe og pallegaffel, sier Hallvard.

Traktoren ble klargjort på verkstedet i Molde, og den har bokstavene US på skiltet. Dette er egentlig bokstavene som hører Romsdal til, på Nordmøre var det vanligvis UX.

Fikk aldri dreisen

Traktorkjøring er et eget fag, og det er ikke lett å mestre en ny idrett når en nærmer seg pensjonsalder.

– Jeg tror egentlig Mikkelsen innså ganske fort at han aldri kom til å bli noen traktorkusk. Det gikk mange år før vi reiste ut til ham for å ta den første servicen. Den skulle egentlig utføres på 50 driftstimer. Langt inne i et hjørne på lageret fant vi en traktor som sto stuet bak en diger haug med Svane-madrasser, forteller Hallvard.

Da hadde traktoren gått 13-14 timer, mener han. Hva som skjedde senere, vet han mindre om. I dag er både skredderen og butikken hans borte. Men den gode historien og den pensjonerte selgeren lever videre i beste velgående.

Se den på Agroteknikk

Denne artikkelen sto på trykk første gang i Bedre Gardsdrift nr. 2/2021. Vi publiserer saken igjen her i forbindelse med at traktoren blir stilt ut på Agroteknikk 2021. Bakgrunnen er at Bedre Gardsdrift 40 år i år, en 1981-modell som denne traktoren. Du treffer begge 40-åringene på stand nr. D02-22.

Powered by Labrador CMS