Vil Deutz-Fahr og New Holland klare å ta markedsandeler i året som kommer?
Foto: Marcus Pasveer
LEDER: Eikmaskin og Felleskjøpet deler snart 80 prosent av markedet mellom seg.
Det betyr at fire av fem traktorer som selges i Norge,
kommer fra to kjeder. Og Eikmaskin har i en årrekke hatt halve markedet for seg selv.
De andre deler smulene mellom seg.
Manglende konkuranse
Etter at A-K maskiner mistet grepet om traktorkundene
for en ti års tid siden, har det ikke vært noen reelle utfordrere til
topplasseringene på statistikken. Norwegian Agro, som er tredje største
importør nå, har en markedsandel på skarve fire prosent. Nellemann med Kubota har
tre prosent markedsandel, men den består i all hovedsak av traktorer til park-
og anlegg. Resten av merkene, med unntak av de fra CNH og SDF, er stort sett
spesialtraktorer av ulike slag.
Det er ikke flere traktormerker vi trenger, men en eller to sterkere kjeder som kan utfordre de som i dag sitter med det meste av markedet.
De siste årene har vi sett en rekke nye merker
forsøke å etablere seg i Norge: Tafe, Arbos, Yto, Yanmar, Farmtrac, Sauerburger.
Fra utsiden kan det se ut som økt konkurranse, men merker som selger tre, fem
eller åtte traktorer i året er ingen utfordrer, de er støy i statistikken. Det
er ikke flere traktormerker vi trenger i Norge, men en eller to sterkere kjeder
som kan utfordre de som i dag sitter med det meste av markedet.
Nye kjedestrukturer
Etter en rekke turbulente år, kan det se ut som CNH
omsider begynner å få litt orden på forhandlernettverket over hele landet, ikke
bare i deler av det. Og Deutz-Fahr, som i et års tid har hatt en noe uklar
struktur med uoffisiell dobbelimport for så å bli kastet ut i et importørbytte,
er i ferd med å stable på beina et nytt forhandlernettverk. Det mener vi er
sunt både for konkurransesituasjonen og for bøndene som kjører disse merkene.
At CNH og Deutz-Fahr begynner å få på plass en forhandlerstruktur er sunt både for konkurransesituasjonen og for bøndene som kjører disse merkene.
Begge de nye kjedestrukturene vil nok bruke tid på å
etablere seg, både rent fysisk og i markedet. Og det gjenstår å se om de to
store har fått vokse seg så dominerende at posisjonen deres ikke lar seg rokke
på, eller om nykommeren Moni Worldwide eller HCP i CNH-drakt er sterke nok til
å ta opp kampen.
Ro rundt kundene
Uansett mener vi det er gunstig at bransjen nå får
mer ro og at solide, konvensjonelle traktormerker som New Holland, Case IH og
Deutz-Fahr igjen kommer på banen.
2024 ble et magert år for traktorbransjen som
helhet. Kanskje kan mindre kiving om forhandlerne og mer oppmerksomhet om
kundene klare å stagnere eller snu situasjonen i traktormarkedet.