![potetreklame-n.jpg](https://image.gardsdrift.no/164668.webp?imageId=164668&width=960&height=970&format=jpg)
Kortreiste (?) poteter
Dette må kunne kalles en reklame som får folk til å se opp. Det amerikanske potetgullmerket Lay`s markedsfører seg med kortreiste poteter, med temmelig kreative metoder.
Alt er relativt.
![Kortreiste (?) poteter](https://image.gardsdrift.no/164690.webp?imageId=164690&width=960&height=660&format=jpg)
Vel, alt er stort i Amerika, så kortreist er kanskje ikke helt riktig begrep. Produksjonen kan ihvertfall ikke sies å være småskala. Merkevaren for Pepsi Co. sitt poetetchips kan skryte av å ha produsenter i nesten alle delstater. Mer eksakt: 80 potetprodusenter leverer knollene sine til 21 fabrikker.Overført til norske forhold, tilsvarer det at Maarud skulle hatt 0,7 fabrikker med leveranse fra 2,6 potetprodusenter. Målt etter areal, vel å merke.
Såpass kortreist er det altså, men reklamen er fin.
Et sjokk for travle bymennesker: Oj, se, poteter? Never seen anything like that!
![Kortreiste (?) poteter](https://image.gardsdrift.no/164701.webp?imageId=164701&width=960&height=1336&format=jpg)