Dromone kulekopling_1

FKRA med import av Dromone kulekopling

Felleskjøpet Rogaland Agder har fått importen av Dromone kulekopling for John Deere traktorer.

Publisert

Kulekopling for traktor har i prinsippet samme oppgave som en vanlig tilhengerkopling for bil, å hindre slark.

I utlandet velger stadig flere kulekopling istedet for tradisjonell trekkrok eller trekkfeste. Nå har Felleskjøpet RA sikret seg importen av Dromone kulekopling for John Deere traktorer.

Kulekopling gir en fastere forbindelse mellom traktor og henger, all den tid en kulekopling ikke har slark. Uansett lassvekt, vil hengeren være låst fast til traktoren, akkurat som på en ordinær bilhenger.

En konvensjonell trekkrok kan gi 15-20 mm slark. Dette gir økt slitasje på trekkrok og dragøye, men viktigst av alt påvirker det stabiliteten og sikkerheten. Kulekopling gir spesielt økt sikkerhet ved tipping av henger, samt kjøring med store fleraksla hengere.

Overflatearealet på de tradisjonelle trekkrokene er ca. 1 200 mm2, mens kule og skål gir ca. 9 800 mm2. Dette gir kula 750 % mer overflate enn den konvensjonelle kroken. Traktorfestet vil også få lengre levetid med en slik betydelig slitasjereduksjon.

- Dromone har gjort overgangen til kule og skål enkel. Det er ikke nødvendig å skifte ut slepekroken eller tilhengerringen. Kulen festes ganske enkelt med de vanlige monteringsstiftene. Skålen boltes enten til draget eller festes med en enkel modifisering, hvor det lages en spalte som tungen på kule-enheten passer inn i. Dromones konstruktører var også klar over at noen kunder ville ha behov for å kunne skifte mellom kule og skål og konvensjonelle koplinger, og dette kan gjøres på noen få minutter, reklamerer FKRA.

Powered by Labrador CMS