DF Agrotron M

Nye og avanserte motorer fra Deutz-Fahr

Deutz-Fahr introduserer nå nye common rail motorer. Her finner vi blant annet resirkulering av eksosen og ekstraeffekt som aktiveres av air-condition anlegget.

Publisert

Deutz-Fahr introduserer nå et komplett oppdatert traktorprogram med nye Common Rail motorer. Motorene er utviklet spesielt for landbrukstraktorer. Ifølge importøren HCP, er Deutz-Fahr den første traktorprodusenten som godkjenner bruk av 100% biodiesel innenfor garantitiden.

1600 bar

De nye Common Rail motorene har to dieselpumper, som gir et trykk på 1.600 bar i railen. Dette kombinert med Deutz Power Control, som er en elektronisk motorstyring, som regulerer brennstofftilførselen avhengig av

belastningen. Denne teknikken gir brennstofføkonomisk forbruk, hurtig respons og enestående dynamikk, hevder Deutz.

Avansert, men begrensa ekstraeeffekt

Deutz-Fahr tilbys nå også ekstraeffekt, men de ekstra hestene er få, sammenlignet med andre traktorprodusenter. Her er det bare snakk om fem til åtte hester ekstra.

Men Deutz-Fahr har til gjengjeld noe ingen andre har, foreløpig. I tillegg til at ekstraeffekten aktiveres av kraftuttak og gir, kan den hos Deutz-Fahr også akiveres av eksterne forbrukere.

- Hvis du bruker air-condtion anlegget eller hydraulikkventilene, kan ekstraeffekten aktiveres hvis behov, forklarer produktsjef i HCP, Kristian Dalum.

Resirkulering

De nye motorene har også resirkulering av eksosen.

- I eksosen er det en viss mengde uforbrente dieselpartikler. Ved å føre noe av eksosgassen inn i sylinderen en gang til, forbrennes også disse partiklene. Resultatet er redusert drivstofforbruk og mindre utslipp, forteller Dalum.

På motorer med to ventiler per sylinder, åpnes innsugingsventilen litte grann samtidig som eksosventilen åpner. Dette skjer mekanisk med en ekstra tapp på veivakslingen. Det gir også en mjukere antenning av dieselen og en lengre forbrenningsperiode.

På motorer med fire ventiler er prinsippet og resultatet det samme, men her føres eksosen gjennom en ekstern kjøler før den mates inn i innsugningsmanifolden. Denne prosessen er elektronisk styrt.

Målinger gjennomført av Deutz viser at de nye Tier III-motorer er 96 ganger renere enn Tier I-motorene, som ble brukt for få år siden.

Nye modellbetegnelser

De traktorene som får de nye Common rail motorene, får også ny modellbetegnelse.

På toppen finner vi Deutz-Fahr Agrotron X med en nominell motoreffekt på 242 og 270 hestekrefter og ekstraeffekt på henholdsvis åtte og fem hk. Ja, du leste riktig. Fem - 5 - og åtte - 8 - hestekrefter.

- Det er transmisjonen som begrenser makseffekten. Den er levert av ZF, og ZF tillater ikke mer effekt enn 250 og 275 hk. Motoren har sin standardeffekt på 242 og 270 hk. Dermed blir ekstraeffekten berenset, sier Dalum, som forstår at folk undres over effekttallene.

Men også TTV gir grunn til undring. Her tilbyr Deutz-Fahr to modeller, TTV 6.10 og TTV 6.20. Disse to modellene har henholdsvis 165 og 169 hk under panseret, en forskjell på fire hk.

- Det er antall kilowatt som bestemmer prisen som Deutz-Fahr må betale for motorene. Vi har valgt å tilby begge modellene, sjøl om de effektmessig er svært nær hverandre. I løpet av fjerde kvartal 2008 kommer TTV 6.30. Den har 224 hestekrefter.

Agrotron M består av fem modeller med nominell effekt fra 132 til 184 hk. Maks effekt for den største modellen oppgis til 192 hk. Agrotron M leveres også som Natural Power der traktoren kan kjøres på rein planteolje. Du kan lese mer om dette i BG 10/2007.

De øvrige modellene fra Deutz-Fahr fortsatt ordinære motorer med turbo.

Powered by Labrador CMS