Gloria image - /srv/askmedia/image/6196/1/6196_1.jpg

Historisk designseier for hagen

For første gang i historien har et hageredskap fått det prestisjetunge Merket for god design. Den heldige er Hans Løvmo og hans djupgjødsler Happy Garden.

Publisert

Det var en stolt oppfinner, Hans Løvmo (bildet) fra Løvmo Norway, som mottok det høythengende Merket for god design for hageredskapet Happy Garden under Designdagen 2008 onsdag 12. mars.

Designdagen er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. Denne dagen prises næringsliv og designere for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.

Riktig redskap gir glad hage

For snart ti år siden fikk Hans Løvmo en ide om en dypgjødsler for hage-, skog- og jordbruk.

- Jeg har i lengre tid syslet med oppfinnelser, og høsten 1998 ble jeg kontaktet av to konsulenter fra Det Norske Hageselskap. De ville at jeg skulle se nærmere på mulighetene for dypgjødsling, forteller Løvmo.

Resultatet ble Happy Garden, et manuelt redskap for dypgjødsling som kan brukes både av hageeiere, juletreprodusenter og anleggsgartnere.

- Utfordringen er å få gjødsela ned i jorda, til rotsonen, forklarer Løvmo. Han forteller at redskapet bidrar til å redusere gjødselbruken med opptil 50 prosent, samtidig som man unngår å gjødsle ugress.

Løvmo forteller at både økologisk gjødsel og handelsgjødsel kan brukes i redskapet.

Nyttig i norsk klima

Dypgjsling er særlig nyttig i norsk klima.

- Når du gjødsler ned i rotsonen, får plantene nytte av gjødselen fra et tidlig stadium i vekstfasen. Dermed unngår du frostskader på hagevekstene, som i verste fall fører til at planter og trær dør, sier Løvmo.

Ifølge oppfinneren er Happy Garden det første redskapet som tillater effektiv gjødsling under dekkduk og dekkbark.

Det er Bård Eker Industrial Design som har gitt Happy Garden det endelige designet. Designjuryen lot seg begeistre av hageredskapet, og berømmet både nytten og designet. Ifølge juryen er Happy Garden et produkt man blir glad av å se på.

- Det er en stor anerkjennelse å motta Merket for god design. Design må ikke sees på som kakepynt, det er konkurransekraft, sier Løvmo.

Strenge krav

Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.

- Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.

Powered by Labrador CMS