ostebrett

Søker ambisiøse osteprodusenter

Er du osteprodusent? Ligger produksjonskapasitet på over fem tonn pr. år? Har du ambisjoner om å satse større og øke salget? Da skal du hive deg på telefonen til Åshild Longva på Matforsk.

Publisert

Et siste spørsmål er om du vil være med i nettverk sammen med andre norske mellomstore produsenter, utveksle erfaringer med disse og se hvordan osteproduserende land som Frankrike, Sveits og Østerrike får det til?

Etterlyser akkurat deg

”Liten og vidsynt” kalte Åshild Longva og makker Einar Alme i Innovasjon Norge nettverket de nylig avsluttet for små og mellomstore osteprodusenter med ambisjoner. Nå starter de opp et videregående nettverk. Noen av bedriftene som deltok i det forrige nettverk vil trolig bli med videre, men de ønsker også å få inn nye deltakere. Det er her du kommer inn i bildet

Fire fra Tine og fire private

I nettverket som nylig ble avsluttet deltok fire av de minste meierianleggene til Tine og fire private gardsysterier. De deltakende bedriftene hadde således en variert bakgrunn både når det gjaldt størrelse, eierstruktur, produkter, teknologi og internasjonal orientering.

– Det slo svært positivt ut, og vi fikk tilbakemelding på at deltakerne opplevde det som nyttig å lære av hverandre. Det har ført til at vi ved oppstart av nytt nettverk, går for lik sammensettingsmodell, sier Åshild Longva.

Ostevennlig geitmelk

– Osteprodusenter har en del utfordringer og mye å lære av land som Frankrike og Sveits. I Norge varierer for eksempel kvaliteten på geitemelken ganske betydelig, noe som får innvirkning på osten. I Frankrike derimot stilles det strenge krav til de som leverer geitemelk, og kravene er satt med tanke på osteproduksjon. Derfor foregår det mye avlsarbeid på geit i Frankrike. Det begynner så smått å skje ting her hjemme også; nå er det blant annet igangsatt utviklingsprosjekt på geitemelk i samarbeid med Tine, sier Einar Alme.

Må ha en økonomisk buffer

– Å drive som osteprodusent er egentlig ganske vanskelig økonomisk. Ostene skal ligge og modnes over en forholdsvis lang perioden. Det betyr at det går litt i rykk og napp med salget. Det er nødvendig å ha økonomi til å klare variert inntekt, sier Åshild Longva.

Hvordan bygge en merkevare?

– Mange ”safer” på salatoster, som ikke krever lagringstid og som gir rask omsetning. De tar ikke sjansen på å satse på lagringsoster av typen comté etc, fortsetter Einar Alme. Produktutvikling og økonomi i produksjonen er derfor en del av nettverket. Hvordan man bygger omdømme for sin bedrift og sine produkter i markedet, er en annen ting som nettverket tar opp.

God evaluering

Einar Alme og Åshild Longva har snart gått gjennom et lite ekteskap i nettverksadministrering sammen. De har gjennomført fire nettverk siden 2000.

– Vi er et herdet gammelt team, klukker de to. De gleder seg over veldig bra evaluering av det siste nettverket de arrangerte, og ser at flere av produsentene har mye å hente på et videregående nettverk om internasjonal konkurransekraft. Men gjengen trenger flere på laget: Derfor denne ”kontaktannonsen”.

Oppstart når snøen går

Nettverket starter opp til 2. eller 3. kvartal 2007 og vil bestå av fire samlinger i inn- og utland.

Kontakt Åshild Longva på: ashild.longva@matforsk.no eller 64 97 01 10

"
Powered by Labrador CMS