6S får ikke samme hytteskallet som 8S, men mye av den samme betjeninga.

6S og 7S arver fra 8S

MF lanserer 6S og 7S. Samtidig får 8S muligheten for trinnløs transmisjon.

Publisert

5S og 8S er oppgraderte, så da var det vel ingen overraskelse at det var 6S og 7S som lå på lur da MF inviterte til lansering fredag.

Ny betjening

Når en ny traktor presenteres i dag, er det som regel med et nytt eller oppgradert armlene. Det gjelder også denne gangen. Da 5S, og spesielt 8S, ble lansert, var det mye prat om komfort og betjening, og det er mye av det samme med 6S og 7S.

Den nye Multipad-kjørespaken har fått en joystick for hydraulikkbetjening. Ellers er det gjort flere endringer på armlenet, men spaker/brytere for ytterligere hydraulikkuttak sitter fortsatt i høyreskjermen.

Armlenet og kjørespaken i de to nye seriene er identisk med det vi finner i 8S. Dette avhenger naturlig nok av hvilket utstyrsnivå du har krysset av for. For 6S og 7S finner du det nye, avanserte armlenet med kjørespak om du bestiller Exclusive- eller Efficient-pakka.

Den nye kjørespaken, fortsatt kalt Multipad, inneholder nå flere funksjoner. Her finner du blant annet en ny vippebryter for trepunkt. På spaken har du også en mindre joystick for hydraulikk. Øvrige hydraulikkspaker/brytere finner du dog ikke i armelnet, men ute på høyreskjermen. Dybdehjulet for trepunkten ligger nå horisontalt oppå armlenet i stedet for å stå vertikalt på yttersiden mot høyreskjermen.

Ellers finnes alt av innstillinger i Datatronic 5-terminalen, som nå skal være forbedret. Berøringsskjermen skal være lettere å lese av og har fått flere, nye hurtigtaster.

Fortsatt seks stolper

På 8S kunne du se tydelige endringer utenfra, med en helt nydesignet hytte med større vinduer og fire stolper. 6S og 7S har samme hytta som forgjengerne sett utenfra, sett bort fra at det lille vinduet under bakruta er fjernet. Det er fortsatt seks stolper med runde hjørnevinduer bak.

Klimaanlegget er oppgradert og skal kunne kjøle deg ned bedre enn før og gjøre en bedre jobb med avising om vinteren. Luftsete er nå standard utstyr. Ellers har grillen og panseret fått seg et ansiktsløft.

Trinnløs og større 8S

Da det nye flaggskipet til Massey Ferguson ble avduket i fjor, var det mange som stusset over at den ikke kunne bli levert med Dyna VT, MFs trinnløse transmisjon. Det kan den nå.

Nå blir hele serien tilgjengelig med Dyna VT Super Eco. Super Eco betyr at 40 km/t oppnås ved beskjedne 1450 o/min.

To nye flaggskip i 8S-serien ble lansert i samme slengen. En på 285 hestekrefter og en på 305 hestekrefter. De har et maks dreiemoment på henholdsvis 1260 og 1280 Nm.

Powered by Labrador CMS