Massey Ferguson er av de få som gjør det godt både i slåtten og på registreringsstatistikken nå i juli.
Massey Ferguson er av de få som gjør det godt både i slåtten og på registreringsstatistikken nå i juli.

Massey Ferguson leder an i ferien

Det var veldig lav aktivitet i traktormarkedet i juli, men MF leverer bra.

Registreringsstatistikken bunner hvert år i juli måned. 2022 er ikke noe unntak. Faktisk havner det totale antall traktorer eksakt på samme nivå som i 2021. 147 traktorer ble registrert.

40 av dem var en Massey Ferguson. Det er faktisk flere enn de registrerte både i mai og mars, så Massey-folket har fått levert ut traktorer til tross for hackerangrep, komponentmangel og ferieavvikling.

Det er dog mindre lystig lesing med det totale antall traktorer denne måneden. 2021-tallene var rekordlave, og juli 2022 er altså på linje med året før. Heldigvis har årets registreringsstatistikk hatt noen oppturer tidligere, så vi ligger i skrivende stund 109 traktorer, eller sju prosent, over fjoråret.

De eneste som egentlig gjør det veldig bra sett mot 2021, er Valtra. Foruten finnene er alle merker i fare for å se en negativ trend i forhold til fjoråret.

Vi merker oss også at juli naturlig nok er en svak måned for CNH-merkene etter at hovedimportøren gjennom flere tiår, A-K maskiner, gikk konkurs 9. juni. Det resulterte i 11 registreringer i juni og 12 i juli. Så blir det spennende å følge utviklingen for Case IH og New Holland etter hvert som et nytt og fullstendig apparat kommer på plass.

Registreringsstatistikk for traktor, juli 2022

Plassering Merke Antall i mai % Antall hittil i år (endring fra 2021) % (endring fra 2021)
1John Deere2315,6389(+16)24,1(-0,7)
2Valtra3624,5380(+124)23,5(+6,5)
3Massey Ferguson4027,2274(-24)17(-2,8)
4Fendt1610,9180(+3)11,2(-0,6)
5Claas85,479(+7)4,9(+0,1)
6New Holland96,173(-43)4,5(-3,2)
7Deutz-Fahr53,448(-4)3(-0,5)
8Case IH32,042(-10)2,6(-0,9)
9Lovol32,036(+5)2,2(+0,2)
10Kubota21,424(+2)1,5(+0)
11Iseki12(-2)0,7(-0,2)
12Dongfeng10(+5)0,6(+0,3)
13Solis9(+2)0,6(+0,1)
13YTO9(+4)0,6(+0,2)
15Unimog8(+4)0,5(+0,2)
16JCB6(+3)0,4(+0,2)
16Kramer Werke GMBH10,76(3)0,4(0,2)
18Branson5(+4)0,3(+0,2)
19Antonio Carraro4(-4)0,2(-0,3)
19McCormick4(+1)0,2(+0)
21Zetor3(+3)0,2(+0,2)
22Aebi2(1)0,1(0,1)
22Kioti2(2)0,1(0,1)
22Reform2(2)0,1(0,1)
22Sauerburger2(2)0,1(0,1)
26Arbos1(1)0,1(0,1)
26Bobcat1(0)0,1(0)
26Captain1(1)0,1(0,1)
26Multihog1(1)0,1(0,1)
26Yanmar10,71(1)0,1(0,1)
-TYM(-1)0(-0,1)
Sum 2022147stk1614stk
Sum 2021147stk1505stk
2022 vs. 20210 stk /0 %+ 109 stk /+7 %

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Powered by Labrador CMS