Foto: Kverneland

Flere nyheter fra Kverneland

Kverneland letter på sløret i forkant av Agritechnica.

Publisert

Kverneland har i dag pressetreff i Nieuw-Vennep i Nederland. Der viser de frem årets nyheter, som resten av verden skal få se på Agritechnica i Hannover i november.

Nyhetne strekte seg over omtrent hele sortimentet til den nå japansk-eide bedriften. River, harv, plog, gjødselspreder, selvgående sprøyte samt masse duppeditter.

Raskere og smartere

En av disse duppedittene er kanskje den mest interessante nyheten sett med norske øyne. Kverneland presenterer nemlig Tellus PRO, en ny terminal i IsoMatch-familien. Det finnes nye sider ved den både inni og utenpå i forhold til dens eldre brødere i Tellus-serien. Den kan kobles opp mot alt av ISOBUS-redskap og skal være raskere enn sine forgjengere. Den vitkigste nye funksjonen på Tellus PRO er IsoMatch AutoDrive. Dette er Kvernelands egen form for autostyring som krever GEODRIVE-lisens og leveres med rattmotor, GPS-antenne og hjulvinkelsensor. Den nye terminalen kan også kombineres med IsoMatch Grip-joystick og seksjonsstyrt slåmaskin, så kalt GeoMow som nå kommer på timeters butterfly.

Den nye terminalen kommer for salg i løpet av høsten.

Større kunstgjødselspredere

Kverneland kunne også introdusere større kunstgjødselspredere i CL-serien. Selve sprederen er 245 centimeter bred, og er dermed 25 cm bredere enn forgjengeren. Maks kapasitet har økt fra 2450 liter til 2800 liter, og spredebredden er maks 33 meter. Kverneland nøyer seg ikke kun med én ny serie, TL-serien blir også utvidet til TLX, uten de altfor store nyhetene av funksjonsutvalg.

Nytt dybdehjul

Kverneland-plogen har alltid vært en sterk merkevare. Nå kommer den forholdvis nye 2500 i-Plough med dybdehjulet montert i ramma foran den nest siste kroppen. Dermed kan du dra plogfåra helt fra kanten på jordet. Hjulet kan også legges inn og brukes til transport, som en slepeplog. Dette hjulet får du på fem- og seksskjærs plog. Denne plogen er også hengslet i opphenget fremme, så den blir gående vannrett etter traktoren i transport.

Powered by Labrador CMS