Logo Fiat Group

Vil beholde CNH

Fiat sier opprettelsen av Fiat Industrial er strategisk viktig, og at de vil beholde CNH.

Publisert

Fiat-sjef Sergio Marchionnes opplyste sist uke om at Fiats tunge del skal samles i et eget selskap Fiat Industrial, og at det nye selskapet skal noteres på Milano-børsen på slutten av året. En av hensiktene med opprettelsen av selskapet er, ifølge internasjonale finansmedier, å frigjøre kapital til bildivisjonen gjennom aksjesalg i Fiat Industrial.

Finansanalytikernes spådom

Fiat har som mål å øke bilproduksjonen, og finansanalytikere mener det ikke er mulig uten å frigjøre kapital ved å selge unna deler av virksomheten. Når Fiat nå samler den tunge delen i et eget børsnotert selskap, blir det derfor av mange naturlig nok tolket dithen, at analytikernes spådommer er i ferd med å gå i oppfyllelse.

Strategisk grep

Adm. direktør Gunnar Thorud i A-K maskiner, og adm. direktør Lars Skjoldager i New Holland Danmark, presiserer i dag overfor henholdsvis Bedre Gardsdrift og Maskinbladet, at Fiat ikke skal selge CNH.

CNH skal fortsatt være del av Fiat, men i et eget selskap. Etableringen av Fiat Industrial er et strategisk grep for å gi bildivisjonen og Fiat Industrial nødvendig frihet til å nå sine respektive strategiske mål.

- Oppdelingen av selskapet er den eneste løsningen som kan gi begge sektorer de beste muligheter for en strategisk utvikling, sier Fiat-sjef Sergio Marchionne.

Børs = omsettelig

Sjøl om Fiat sier de ikke har til hensikt å selge unna CNH, så betyr uansett etableringen av Fiat Industrial og registreringen på børsen at selskapet blir lettere omsettelig.

Hvis Fiat ønsker å satse på maskiner og tunge kjøretøy, kan Fiat Industrial tilføres kapital gjennom en eventuell emisjon. Alternativt kan Fiat velge å selge sin andel av aksjene for å styrke bildivisjonen.

Så vil tiden vise om finansanalytikerne får rett i sine spekulasjoner.

Uansett er opprettelsen av selskapet en god nyhet for Case New Holland og Iveco, ved at de får større frihet og kan konsentere seg om seg og sitt.

Du kan lese Maskinbladets oppdatering om saken her.

"
Powered by Labrador CMS