Vi kikker under panseret

LEDER: Det som er interessant når du foretar slike tester og sammenligninger som Bedre Gardsdrift gjør regelmessig, er at det tegner seg et bilde – og det er ikke alltid det bildet vi hadde ventet oss.

Publisert

I dette nummeret av Bedre Gardsdrift har vi tatt et dypdykk i delepriser for ni traktormodeller i 120-hestersklassen. Resultatet byr på flere overraskelser.

Hvorfor har det samme motoroljefilteret tre forskjellige priser? Forskjellen er bare fargen på panseret, motoren under er den samme. Det samme fenomenet ser vi når vi sammenligner filter. Tre forskjellige traktormerker har identisk transmisjon. Likevel er prisene vidt forskjellige. Det kan være flere årsaker til det, alt fra innkjøpstid til ulike priskalkyler, men vi kan trygt si at kvalitet alene ikke er avgjørende når prisene på samme produkt varierer slik vi ser her.

Tre forskjellige traktormerker har identisk transmisjon. Likevel er prisene vidt forskjellige.

Vi biter oss også merke i at traktormerker som har lav markedsandel har rimeligere servicedeler, mens noen av de mest solgte merkene ligger i det øvre sjiktet. Unntaket som bekrefter regelen, har gule felger og ligger midt på treet. Drister de godt etablerte merkene seg til å hente ut en pen ekstrainntekt etter at handelen er i boks?

Vi har sammenlignet priser på ulike slitedeler over flere nå. Som eneste landbrukstidsskrift i Norge publiserer vi også grundige tester av traktorer, både enkeltstående tester og store tester der vi sammenligner flere traktorer opp mot hverandre. Dette er tester vi gjør i samarbeid med andre ledende europeiske maskintidsskrifter. Det som er interessant når du foretar slike tester og sammenligninger regelmessig, er at det tegner seg et bilde – og det er ikke alltid det bildet vi hadde ventet oss.

Er den norske gardbruker så merkelojal at traktorhandelen skjer av gammel vane?

Jo da, et premiummerke som Fendt gjør det bra i tester og har dyre deler, ingen stor overraskelse der. Mer overraskende er det når vi ser at merket som har de billigste servicekostnadene er det samme merket som vant gruppetesten av sju traktorer for to år siden. Faktisk er timeprisen på oljer og filter nesten halvparten av hva du må ut med i timen på Fendt. Vi snakker om Claas, som også har gjort det godt på de tekniske delene i tidligere tester. Likevel selger merket bare rundt en tredjedel av et merke som f.eks. Massey Ferguson, som både har gjort det dårligere på tester og vi nå ser har dyrere deler.

Er den norske gardbruker så merkelojal at traktorhandelen skjer av gammel vane? Stoler vi mer på mange tiårs historie enn en nykomling i lekekassa, selv når denne kan vise til solide resultater? Eller ligger det andre årsaker bak?

Vi har ikke svaret, men sikkert er at både gardbrukere, leverandører og produsenter kan få seg en aha-opplevelse av å lese testene og sammenligningene vi publiserer. Og da kan vi være trygge på at vi har gjort jobben vår som landbruksbransjens maskintekniske fagblad.

Powered by Labrador CMS